
Starta en egen e-handel - Hur svårt är det?
Många drömmer om att starta något eget för att frigöra tid och följa sina drömmar. För den som har ett stort intresse för specifika produkter så är det inte sällan en e-handel som man drömmer om. Här kommer lite råd och tips till dig som vill sälja produkter online.
Att starta en e-handel är relativt enkelt. Du behöver en domän och du behöver produkter att erbjuda, det är den egentliga grunden. Men i takt med att fler och fler väljer att handla på nätet så räcker det inte att ha bra produkter och en plattform om du vill bli framgångsrik. Du behöver förstå den digitala marknadsföringen för att du ska nå ut. Istället för att konkurrera lokalt bland kunderna i närområdet så utsätts du för en global eller i alla fall en nationell marknad med stora kedjor som slåss med dig om samma kunder. Det handlar med andra ord om att hitta rätt sätt att synas på för att hitta dina köpare.
Många kunder väljer Google som sökväg för att hitta rätt produkter, så att förstå sig på Google och bli synlig där kan vara helt avgörande om du vill bygga en bärande verksamhet. Här finns det två begrepp som du behöver lära känna, sökmotorannonsering och sökmotoroptimering. Annonseringen handlar helt enkelt om att hamna högt upp i sökresultatet genom att helt enkelt betala för att synas. Googles annonssystem handlar både om att betala mest för att synas men också att vara mest relevant för sökningen som kunden gör. Med andra ord så är detta annonssystem lite annorlunda och du bör lära dig mer om det. Sökmotoroptimering handlar om hur du bygger upp din sajt för att Google ska förstå vad du säljer och anse att det är relevant för dom sökord som dina kunder letar på. Även detta är en kunskap som du behöver skaffa dig eller be om hjälp med.
När du väl fått ordning på själva plattformen och produkterna så blir kundvård väldigt avgörande. Det är inte bara produkterna som ska göra kunden nöjd, det är helhetsupplevelsen. Kanske har kunden frågor inför köpet eller efter köpet som du på något sätt måste hantera. Kundo är ett verktyg som kan hjälpa dig att hålla ordning och struktur på dina kundärenden. Det hjälper både dig som e-handlare att sortera inkommande förfrågningar, men det hjälper även kunderna att enkelt se vart det skall ställa frågorna för att kunna få svar så snabbt och smidigt som möjligt. Vi hoppas att du har fått lite hjälp på traven att förverkliga dina drömmar att bli e-handlare och att du hittar din plats i den digitala marknadsvärlden.