Därför väljer företag virtuell assistent – 5 fördelar

För växande företag tar administration och kundkontakter mycket tid. Samtidigt innebär det en risk att heltidsanställa en sekreterare eller assistent till kontoret. Idag finns ett alternativ som allt fler väljer – nämligen att anlita en virtuell assistent. 

Vad är en virtuell assistent?

En virtuell assistent är en slags digital eller virtuell sekreterare kan ha varierande arbetsuppgifter beroende på sina expertisområden och på företagets behov. Begreppet virtuell assistent innebär att arbetet sker på distans istället för fysiskt på plats, med digitala hjälpmedel.

Arbetsrollen kan innebära uppgifter som:

  • Uppdateringar på sociala medier
  • Webbdesign och webbredaktörsarbete
  • Ekonomi och redovisning
  • Administration
  • Projektledning och planering av event
  • Marknadsföring och undersökningar
  • Kundtjänst via e-post och telefon

Arbeta från var som helst

Den som jobbar som virtuell assistent kan i stort sett jobba var som helst i världen så länge det finns tillgång till en laptop och internet. På så sätt slipper företaget som anlitar assistenten hyra och andra kostnader som en anställd på plats kan medföra. Jobbet kan vara på heltid eller deltid. Ofta väljer företaget eller organisationen som anlitar en virtuell assistent själva hur många timmar i veckan som de behöver hjälp.

Håller kontakten online

Samarbetet mellan företag och assistent sker via olika online-baserade program. Till exempel kan man hålla kontakten i Slack eller Skype, anordna videomöten via Google Meet, Zoom eller Microsoft Teams, och dela filer via molnbaserade tjänster som Dropbox eller Google Drive. Naturligtvis är det viktigt med en löpande kontakt mellan de både parterna för att samarbetet ska fungera optimalt.

AdobeStock 318649986

Kommunikation blir extra viktigt när det rör sig om distansarbete. Det är med dagens välutvecklade teknik dock inget problem så länge företaget som anlitar en virtuell assistent har hängt med i digitaliseringen – men hade de inte gjort det hade de förmodligen inte skaffat en virtuell assistent utan valt att ha en anställd fysiskt på plats!

5 fördelar med virtuell assistent

Som du redan läst hittills kan en virtuell assistent ge flera fördelar till ett företag. Här listar vi några av de största vinsterna för ett företag som väljer att anlita en virtuell assistent:

  1. Mer tid över till att utveckla företaget.
  2. Tillfällig och snabb hjälp när företaget behöver en viss kompetens.
  3. Inget behov av att rekrytera en fast anställd och därmed mindre kostnader och risker.
  4. Högre effektivitet när bitar som ekonomi, mejlkontakt, kundtjänst och mötesbokningar blir skötta av en virtuell assistent.
  5. Ger värde till företaget tack vare resultat från till exempel marknadsundersökningar och uppdateringar på sociala medier som engagerar kunder.

Att jobba som virtuell assistent

Jobbet som virtuell assistent kräver att man är organiserad och gillar att ta eget ansvar. Erfarenheten varierar mellan olika personer och det går att använda sina personliga styrkor till att göra karriär som virtuell assistent.

Vilka fördelar får en virtuell assistent?

  • Fri att jobba hemifrån, på resande fot, eller på annan ort.
  • Kan styra över sin egen tid i viss mån, till exempel arbeta olika tider på dygnet beroende på när det passar.
  • Väljer arbetsuppgifter själv utefter sina kompetenser och intressen.
  • Möjlighet att tjäna bra pengar om man har rätt erfarenhet och kunskap som ett företag behöver.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image