Hur får casinon göra reklam?

I Sverige måste all spelreklam vara måttfull och bara rikta sig till personer över 18 år. De här bestämmelserna går under spellagen. Casinon online har vuxit stort de senaste åren, både vad gäller utbud och popularitet. Förmodligen har du sett reklam för nätcasinon på teven eller på en busshållplats någonstans, eller hört en jingel på radion. Aktörer på spelmarknaden måste dock förhålla sig till lagen när det gäller reklam och marknadsföring. Frågan är var gränsen går?

Varför är nätcasinon populärt?

Tillgången till internet har banat vägen för underhållning vart vi än befinner oss. Det är många aktörer som snappat upp efterfrågan, ökat utbudet och drivit på utvecklingen av underhållningen som vi hittar på nätet. Precis som spel, filmer och tv-serier på nätet så har gambling och betting blivit allt mer populärt.

Trenden med nätcasinon är idag mer än en trend. Människor över hela världen testar lyckan på slots och poker online, något som är enklare än någonsin med smartphones och Wi-Fi på de flesta ställen. I Sverige är spellagen relativt strikt jämfört med vissa andra länder, men det finns ändå ett enormt utbud av casinon att välja mellan.

Casino med licens i utlandet

Spelar du på casino i Sverige har du två olika alternativ. Dels casinon med licens i Sverige, och dels casinon med licens i något annat land. Det finns också aktörer som helt saknar licens, men dessa befinner sig på den svarta spelmarknaden och bör undvikas till varje pris.

Casinon utan svensk licens behöver inte följa restriktionerna i Sverige. En guide om casino utan licens i Sverige hittar du här. Där får du förklaringar till varför många svenskar väljer att spela på nätcasinon med licens i utlandet, och vad som skiljer alternativen åt.

Lagar för casino och spel i Sverige

Den 1 januari 2019 skärpte regeringen bestämmelserna kring spel om pengar. Först och främst måste spelbolag som vill driva verksamhet i Sverige ansöka om en spellicens. När denna är godkänd behöver de förhålla sig till ett antal regler som finns listade i spellagen.

Stänga av sig med Spelpaus

Spelsajterna ska enligt lagen ge alla användare möjlighet att när som helst stänga av sig från allt spelande. Om spelvanorna börjar att mynna ut i ett beroende eller missbruk går det att klicka på tjänsten Spelpaus. Då är man avstängd från samtliga spelsajter med svensk licens under en viss tidsperiod.

AdobeStock 399765004

Bonus på casino

Nya spelare på casino med svensk licens får bli erbjudna endast en bonus, och det måste ske i samband med att användaren börjar spela på sajten. Det finns ett tak för hur stor bonusen får vara.

Insättningsgräns

Spellagen har också regler för insättning av pengar hos spelbolag. Det ska finnas en insättningsgräns som reglerar hur mycket en spelare får sätta in per vecka. Den ligger år 2021 på 5000 kronor.

Myndigheter har ansvar att granska reklam

Flera olika myndigheter är involverade i granskningen av spelreklam. De har så kallat tillsynsansvar. Konsumentverket och Spelinspektionen delar tillsynsansvaret över reglerna för spelreklam. Det omfattar:

  • Direktreklam
  • Måttfull marknadsföring
  • Informationsskyldighet
  • Reklam riktad till barn och unga

Om du hör eller ser reklam som strider mot reglerna är det till Konsumentverket som du anmäler reklamen.

Vad gör Spelinspektionen?

Det är Spelinspektionen som kontrollerar att spelverksamheter håller sig till spellagen och alla föreskrifter och villkor. Spelbolag som vill driva online casino i Sverige måste ansöka om en licens hos Spelinspektionen, som bestämmer om ansökan ska bli godkänd eller inte. Det är också Spelinspektionen som följer utvecklingen av branschen och jobbar för att motverka spelmissbruk.

AdobeStock 441120695

Reklam för casino utan licens

Enligt spellagen är det bara verksamheter med spellicens i Sverige som får marknadsföra sig mot svenska personer. Ett online casino utan svensk licens får alltså inte göra reklam i Sverige. Deras sajter får inte heller rikta sig till svenska spelare. Det betyder att SEK inte får vara en valbar valuta, och att språkvalet inte får inkludera svenska.

Som svensk är det tillåtet att spela på nätcasino oavsett om de har licens i Sverige eller något annat land, så länge man är över 18 år.

Miljarder kronor på spelreklam

Enligt siffror från Kantar Sifo spenderade spelbolag runt 3,7 miljarder kronor på reklam i Sverige under 2020. Där ingår dock inte marknadsföring på sociala medier eller direktreklam. Det som ingår är bland annat reklam i papperstidningar, på nyhetssajter, radio, teve och reklam på offentliga platser som till exempel busshållplatser eller andra reklamskyltar på stan.

Vad betyder måttfull marknadsföring?

Spelreklam, liksom reklam för alkohol, måste vara måttfull enligt svensk lag. Det är reklamen i helhet som blir synad när det gäller att avgöra om den är måttfull eller inte. Reklamen får till exempel inte vara för påträngande eller gjord för att väcka ”särskild uppmärksamhet”.

Marknadsföringen ska presentera spelet och vinstchanserna på ett sakligt och balanserat sätt. Spelreklam i Sverige får inte heller ge bilden av att spel är socialt attraktivt eller en lösning på något slags problem, varken ekonomiska eller personliga problem.

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image