
Hur Blir Man Influencer 2022?
Influencers är individer som får betalt av företag för att marknadsföra produkter eller tjänster via sociala medier. Influencers kan nå flera tusen personer via sina kanaler på diverse sociala medier. Följare litar mer på personer de har valt att följa än på traditionell marknadsföring i form av annonser eller reklam på TV och internet, vilket har gjort att influencers idag kan tjäna riktigt stora summor pengar bara genom att lägga upp en bild eller video med en produkt på t.ex. Instagram eller YouTube.
För att bli influencer behöver man först ha en stor skara följare och det finns idag flera tjänster som t.ex. Sollowers som kan hjälpa blivande influencers att nå det antal följare som krävs för att börja få betalt för sina poster. Hur många följare man har påverkar direkt hur mycket ett företag är villiga att betala för att synas på en specifik persons sociala medier.
Nano- Micro- och Macro-influencer – Hur många följare du har spelar störst roll
Influencers delas ofta upp i 3 specifika nivåer, beroende på hur många följare de har och hur stor räckvidd deras poster har:
● 1000-10 000 följare: Nano-influencer
● 10 000-100 000 följare: Micro-influencer
● Över 100 000 följare: Macro-influencer
Två influencers i samma nivå får ofta lika mycket betalt för sina poster medan nano-influencer kan få mindre än 20% av vad en Macro-influencer får för samma sorts post. En person som är internationellt känd som t.ex. musikartister eller skådespelare, får självklart mycket mer betalt för sina poster än vanliga influencers. Idag kan vem som helst börja jobba som influencer och skapa finansiellt gynnsamma samarbeten med företag.
Hur många följare du har är direkt kopplat till hur många personer som kommer att se posten som företaget betalat för. Att samla på sig många följare som möjligt är därför en av de viktigaste delarna i en influencers dagliga arbete. De flesta influencers börjar sina karriärer på sidor som Instagram och Facebook och framgångsrika influencers kan med en enda bild-post locka fler personer till en produkt eller tjänst än en reklambanner på t.ex. Expressen eller Aftonbladet.
Hur börjar man jobba som influencer?
Det kanske låter svårt eller t.o.m. omöjligt att tjäna pengar på att lägga upp bilder eller videos på Instagram eller Twitter, men sanningen är att vem som helst kan, med tid och lite tur, bli en influencer som jobbar heltid på sina sociala medier. Ett smart tips är att göra detta vid sidan av ditt vanliga jobb tills du börjar tjäna så mycket att den tid du lägger på dina sociala medier är mer värdefull än tiden du spenderar på ditt vanliga jobb. Enligt undersökningar på internet har mer än 75% av influencers ett annat jobb som betalar räkningarna medan de försöker få så många följare som möjligt. Ett annat tips är att lära känna andra influencers eller kontakta dina vänner som redan har sponsrat innehåll på sina sociala medier. Att hjälpa varandra och lära sig av varandras misstag kommer att göra att ni slipper upprepa varandras misstag och snabbare kan nå 100 000 följare-gränsen och börja tjäna riktiga pengar på era poster.
Men för att börja tjäna pengar behöver du lite mer än tusen följare och kan sedan börja kontakta företag för kommersiella samarbeten. Kom ihåg att det i början kan vara smartare att be om gratis produkter i utbyte mot dina poster, istället för pengar, för att bygga ett samarbete med företaget samtidigt som detta ger dig möjligheten att visa dina följare att du endast rekommenderar produkter du själv använder. Trovärdighet och tillit är två saker som kommer att påverkar din karriär som influencer nästan lika mycket som hur många följare du har.
De riktiga pengarna kommer när du har nått 40 000 följare
Enligt en brittisk studie börjar de flesta influencers tjäna tillräckligt med pengar för att sluta på sitt vanliga jobb vid 40 000 följare. Detta är självklart inte något som är skrivet i sten utan vem du är och vilken sorts content du postar påverkar när och hur mycket företag är villiga att börja betala dig mer för dina bilder och videor. Som Micro-influencer med över 10 000 följare kan du börja får över 1000 kr för en bild med rätt produkt och ju fler följare du har desto högre kommer dina sponsrade inlägg att vara värda.
När du har nått 100 000 följare och, detta är viktigt, har flera befintliga kommersiella samarbeten och sponsrade inlägg på dina sociala medier kan du börja begära högre summor. Företag kan vara villiga att betala mer än 10 000 kr för att du ska visa upp deras produkt eller tjänst för dina följare. För att se till att din influencer-karriär blir långlivad är det bäst att hålla sig till produkter eller tjänster som du antingen absolut vet är bra eller som är direkt kopplade till temat på dina sociala medier.
En influencer som recenserar bilar kommer av naturliga skäl har fler följare som är intresserade av bilar och lyxprodukter medan ett modeinriktat Instagram-konto har fler följare som uppskattar tips om snygga kläder och accessoarer. Välj därför att samarbeta med företag som erbjuder produkter eller tjänster som dina följare kommer att uppskatta.
Tips till dig som vill bli influencer
Det finns en rad smarta tips som kan hjälpa nya influencers att börja sin karriär och bli framgångsrika. Tipsen ovan är några av de viktigaste men det finns flera konkreta saker att komma ihåg när du börjar jobba med sociala medier.
Dina kontaktuppgifter måste vara lätt att hitta
Detta är något som är så grundläggande att många helt glömmer bort det. För att potentiella samarbetspartners ska kunna kontakta dig behöver de kunna hitta din e-postadress. Detta är enkelt att lösa genom att skriva din e-post i din Bio på Instagram eller Facebook. Se bara till att du har en separat e-post för jobb-kontakter som både är lätt att stava och ser professionell ut.
Gå med i olika influencer-plattformar
Eftersom influencers har blivit en sån stor del av marknadsföring finns idag massor av företag som sköter kontakten mellan influencers och deras samarbetspartners. Dessa företag kan både hjälpa dig hitta nya samarbeten och sköta förhandlingar och betalning mot en liten service-summa. Som ny influencer kan det vara smart att använda sig av denna typ av företag för att lättare hitta fler samarbetspartners, även om du behöver betala en liten summa för deras tjänster.
Ta hjälp av en professionell PR-byrå
När du har börjat tjäna lite pengar och är säker på att det är detta du vill jobba med kan det vara smart att kontakta en PR-byrå och få hjälp och tips om hur du kan optimera din image på nätet. PR-byråers jobb är att se till att andra ser dig från din bästa sida och de kan använda sig av statistik, historik och projektioner för att hjälpa dig fokusera på de detaljer som gör dina poster unika och attraktiva.
Viktigast av allt: Var aktiv
En influencer måste hela tiden vara aktiv och uppdaterad för att vara relevant. Att lägga upp en bild eller kort video varje dag gör att dina följare ser dig och dina poster varje dag och med varje ny post ökar du dina chanser att bli delad och gå “viral” på nätet. En viral post kan leda till att tusentals nya följare hittar dina kanaler, vilket i sin tur leder till att du kan börja ta mer betalt för sponsrat innehåll. Sitt inte bara och vänta på likes och kommentarer. Lägg upp en ny bild, svara på kommentarer från dina följare, lägg upp videor när något intressant händer under din dag. Var aktiv!