Bli influerare, t. ex. mikroinfluerare

Dagens Industri har synat vinsterna hos 30 influerare: "Bianca Ingrosso, till exempel, har på mindre än tio år blivit ett av Sveriges största
varumärken för unga kvinnor. 1,2 miljoner konton följer henne på Instagram, och exponeringen har resulterat i snabbt växande intäkter från reklamsamarbeten liksom sminkmärket Caia. 

I det självbetitlade bolaget Bianca Ingrosso AB skrivs omsättningen 2020 till 34,6 miljoner kronor och vinsten landar på 33,1 Mkr. Det ger en vinstmarginal på svindlande 95,6 procent. Motsvarande vinstmarginal i hennes sminkbolag är 30 procent. 

Och Bianca Ingrosso är inte ensam, även om hon är ett av de mer framstående exemplen. Di Digital har tittat i 30 influerares årsredovisningar för 2020. Gemensamt för innehållsskaparna är att de redovisar en remarkabel vinstmarginal, vare sig de har 2 miljoner eller 40 000 följare på sociala medier. Snittmarginalen för alla influerare hamnar på strax under 40 procent.

Nu kommer mikroinfluerare

En trend som synts tydlig de senaste åren är framväxten av så kallade mikroinfluerare, det vill säga kreatörer med en mindre men trogen följarskala. Det är en trend som både Sanna Ödmark och Olle Lidbom tror kommer fortsätta att växa. Sanna Ödmark är marknadschef på influerarnätverket Cure och Olle Lidbom medieanalytiker och kommunikationschef på Norstedts Förlagsgrupp.

Samtidigt går branschen mot en professionalisering, och mycket har hänt på få år vad gäller kampanjers utformning och hur influerare har möjlighet att mäta sitt genomslag. En annan utveckling som skönjts de senaste åren är att de riktigt stora influerarna har startat egna varumärken. Här finns uppenbart mycket mer pengar att tjäna än enbart sälja annonser på sociala medier. 

För att ge ett exempel: Bianca Ingrossos sminkmärke Caia tog in riskkapitalbolaget Verdane som storägare sommaren 2020 till en värdering på 400 miljoner kronor (enligt Di:s källor) – efter bara 1,5 år."

(Källa: Dagens Industri 16 okt. Julia Caesar)

Bianca Ingrosso har byggt mycket av sin framgång på Instagram.

Detta kännetecknar Instagram

Instagram, är en gratis mobilapplikation för fotodelning och ett socialt nätverk som lanserades år 2010. 

Programmet tillåter användaren att ta bilder, lägga på ett filter om man vill och därefter dela med sig av bilderna i sitt flöde på Instagram och även till flera andra sociala medier, t.ex. Facebook och Twitter. Till bilden kan användaren skriva text och markera den med  hashtaggar  och geografisk plats, för att göra bilden sökbar för andra användare.

bild 2

Instagram tillåter bara att du skickar inlägg från din mobiltelefon. Det går inte från din dator direkt. Men när du väl lagt in en bild från din mobil kan du kommentera den från din dator. Detta kan ju vara en fördel om man tycker att det är lite knepigt att skriva långa inlägg på en mobil.

År 2012 köpte Facebook Instagram. 

2013 tillkom möjligheten till 15 sekunders videofilmning och år 2016 tillkom även möjligheten att ladda upp 60 sekunders videos.

År 2016 lades en ny funktion till i Instagram som kallas Stories, numera ”Händelser”.

Det innebär att användare kan lägga upp bilder som per automatik försvinner efter 24 timmar. Publiceras flera bilder och filmer i rad visas de i form av ett bild/filmspel i kronologisk ordning. Det finns några skådespelare och idrottsmän som har fler än 100 miljoner följare på Instagram. Ca 15 % av svenska små och medelstora företag finns på Instagram.

Är Instagram en plattform som passar i dig?

Det beror på.

Sysslar du med ett varumärke, produkt eller tjänst som gör sig bra på bilder? Har du produkter som säljs på grund av sin design? Tycker du själv om att fotografera? 

Om du svarar ”ja” på dessa frågor bör du absolut överväga att inkludera Instagram i din sociala marknadsföring.

Branscher som handlar om resor, mat, kläder, hälsa, lyx och skönhet passar på Instagram. Allt som innehåller vackra bilder med citat gör sig i allmänhet bra på Instagram, speciellt om de sätter i gång känslor och därmed börjar spridas viralt. 

Om du gillar estetik och föredrar att kommunicera med bildmaterial hellre än att skriva texter då kommer Instagram troligtvis bli en av dina favoritplattformar. 

Du kan lära dig mycket om hur du blir framgångsrik på Instagram i boken ”Så marknadsför du sig på Facebook och Instagram – snabbt, kul och lönsamt.

Gästskribent, Holger Wästlund

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se 

 midnight logo       image     svenska casinon hos spelpressen

        logo 1