Innovationsåtgärder inom spelbranschen
Som företagare är det viktigt att vara medveten om omvärlden och att ständigt vidta åtgärder för att utvecklas. Detta då de flesta kommersiella aktörer idag verkar på en snabbt föränderlig marknad där konkurrensen är knivskarp. Ett sätt att vara proaktiv i sin utveckling är att delta på relevanta mässor som Ekonomi & Företag som marknadsförs som en mötesplats för ekonomer och företagare, såväl små som medelstora, för att få ny kunskap, hämta inspiration och få de senaste nyheterna. Mässan som startade 2012 äger rum i Kistamässan i Stockholm den 25–26 september och är ett årligt event. Andra viktiga åtgärder som företagare är att satsa på innovation i olika former. I vårt inlägg kikar vi närmare på detta med utgångspunkt i spelbranschen.
Steget från landbaserat till digitalt
Ett viktigt innovationsarbete ägde rum inom spelbranschen under tidigt 2000-tal. En grupp nytänkare började då utveckla och experimentera med enkla webbsidor som kunde erbjuda ett utbud av casino digitalt i likhet med hur detta utbud redan fanns att tillgå på fysiska spelanläggningar. De tidigaste hemsidorna med spel var enkla och rätt osofistikerade med dagens mått mätt men något som initialt börjat med en idé hade i vart fall förverkligats till ett konkret koncept. Man kunde från och med millennieskiftet ägna sig åt spel hemifrån med hjälp av endast en digital anordning och en pålitlig internetuppkoppling. Ovanstående hemsidor utvecklades sedermera till dagens moderna plattformar som är långt mycket mer sofistikerade och tekniskt avancerade än sina föregångare. Innovationsarbetet inom branschen fortgår dessutom löpande vilket illustreras närmare nedan.
Introduktionen av digitala betalningsmetoder
Tack vare lyckat innovationsarbete lyckades man därmed föra in spelbranschen i den digitala sfären vid 2000-talets början. När spelbranschen väl digitaliserats uppkom dock nya krav på betalningsmetoder för spelare. Det vanligaste på de landbaserade anläggningarna hade historiskt sett varit att betala med kort eller kontanter. På de digitala spelplattformarna idag finns dock en uppsjö av varierande betalningsmetoder som samtliga varit resultatet av innovationsåtgärder såväl inom branschen som affärslivet i stort. Idag kan man på de flesta spelplattformar betala på alla möjliga sätt, däribland via Swish, med kort, genom betaltjänstleverantörer som Trustly och Klarna och via e-plånböcker som Apple Pay och PayPal. Med introduktionen av dessa betalningsmetoder följer ett stort ansvar för spelbranschen att försäkra sig om att transaktioner är trygga och säkra och att risken för identitetsstöld och bedrägeri minskar. Även här pågår ett stort innovationsarbete inom branschen som syftar till att öka säkerheten online i samband med betalningar.
AI- och VR-teknik i processer och utbud
Spelbranschen är en bransch som generellt är i samklang med samtiden. Det är därmed föga förvånande att branschen tagit emot AI- och VR-tekniken med öppna armar. Att para ihop innovationsarbete med AI- och VR-teknik kan nämligen leda till snabbare och mer effektiva arbetsprocesser, vassare produkter och tjänster och en mer uppslukande och interaktiv spelupplevelse för spelare. Med AI och diverse algoritmer kan spelutvecklare tillskansa sig och sammanställa enorma mängder information på ett betydligt snabbare sätt än innan. Detta gör att man kan fatta innovativa beslut inom allt från marknadsföring till spelutveckling på ett mer effektivt sätt och att det går snabbare från idé till verklighet ute på spelbolagen. Från marknadens håll har man uppfattat att dagens spelare i viss mån saknar den genuina känslan man tidigare fått på landbaserade anläggningar. Därför har man tagit hjälp av VR- och AI-teknik för att kunna erbjuda allt mer verklighetstrogna och uppslukande upplevelser som i hög grad imiterar den upplevelse man tidigare fått “live” nu när allt flera fysiska anläggningar tvingas stänga ner.
Slutsats
Innovationsarbete är ett fortlöpande arbete för framgångsrika företagare, oavsett vilken bransch de verkar i. Stagnerar man som företag riskerar man i längden att bli irrelevant för marknaden och bli omkörd av konkurrenter. I branscher som är mer teknikkänsliga som spelbranschen är innovationsarbete än mer viktigt. Som illustreras av vårt inlägg har branschen kommit långt på relativt kort tid men mycket arbete återstår. Vi är nyfikna på hur den utvecklingen kommer att te sig framöver, inte minst i ljuset av nya framsteg inom AI- och VR-teknik.