Modellagentur för barn

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Om du tycker om att arbeta med barn och att sätta dem framför en kamera, kan starta en barn modellagentur vara ett bra sätt för dig att utveckla ditt intresse.

Info

En modellagentur är den professionella länken mellan modeller och företag som använder modeller för att marknadsföra sina produkter eller tjänster. Din uppgift är att hjälpa dina kunder hitta rätt barnmodell att representera deras varumärke eller produkt.

Starta en modellagentur har samma krav som att starta andra företag såsom att registrera en firma och få företagstillstånd samt effektiv marknadsföring och nätverkande.

Att bo där det finns efterfrågan på barnmodeller – vilket i Sverige betyder Stockholm, Göteborg och Malmö – är också viktigt.

Barnmodellbranschen

Barnmodeller är eftertraktade. Det finns massor med modelljobb för barn i rätt ålder. Men även om ett barn är vackert är det inte säkert att hon eller han har det som krävs. Och det finns vissa typer av utseenden som är mer efterfrågade än andra.
Allra störst chans har de barn som har något speciellt i sitt utseende. Mörka barn har till exempel större chans att få uppdrag än blonda och blåögda barn. Barn med utstående öron, sned näsa eller roligt hår har också fler jobbmöjligheter eftersom uppdragsgivarna ofta söker udda karaktärer.

Vissa åldrar, eller snarare storlekar, är också mer eftertraktade hos agenturerna. Barn som motsvarar standardstorlekarna för 3-4-åringar och 9-10-åringar behövs ofta, liksom bebisar.
Att vara förälder till ett barn som är modell är ett åtagande i sig. Ofta måste man ställa upp på kort varsel och vara beredd på att hänga med till fotostudion en vanlig vardag. Och då är det inte ens säkert att det blir just det egna barns ansikte som kommer att pryda reklamen.

Vid fotograferingen av bebisar och små barn brukar det alltid finnas fler barn i studion än de som kommer med på bilderna. Orsaken är att det är så svårt att styra små barn och man får aldrig tvinga barn att vara med. De som vill krypa, ammas eller sova istället får slippa fotograferas. Som förälder ska man alltid utgå ifrån hur barnet mår och vad barnet vill.

För det mesta är jobbet över på några timmar och riktigt små barn orkar inte heller med några längre pass.
I amerikanska tv-program om skönhetsindustrin ser man ofta mammor och pappor som driver eller pressar sina barn. Så ser det inte ut här i Sverige. Om en förälder skulle pusha sitt barn väldigt mycket tar du avstånd.

Agenturerna har olika ersättningsnivåer, alltifrån någon hundralapp för en timmes jobb till 500 kronor för två timmar. Pengarna är med andra ord inte anledningen till att låta ett barn vara modell. Istället är det kanske för det roliga minnet och eventuellt de fina bilderna, som motiverar de flesta föräldrarna.

Vad krävs för att bli barnmodell?

Barnen skall vara omkring 2-10 år, charmiga med glimten i ögat och inte rädd för främlingar. Att man är väluppfostrad och inte för vild är en nödvändighet i en fotostudio, full av dyrbar utrustning. Barnet skall själv tycka att det är kul att bli fotograferad och måste kunna agera lite om fotografen vill att dem skall hoppa eller skratta. När det gäller utseendet är det ofta en fråga om vad som för tillfället är efterfrågat av kunderna. Kom ihåg att det inte är bara barnet, utan föräldern måste också vara närvarande under fotograferingen.

Innan du börjar

Först måste du ha en grundlig undersökning om hur en modellagentur fungerar och vad är det en agent spanar efter. Välj den åldersgrupp du vill fokusera på. Du kan basera ditt val genom att göra en undersökning och studera tv reklam, magasiner och skyltar. Detta kan troligen hjälpa dig att få en uppfattning vilken åldersgrupp är efterfrågad att bli modell.

Om, till exempel, din byrå ligger nära familjevänliga förorter, du kommer förmodligen att få en ganska jämn ström av småbarn och tonåringar. Om du bor i en större stad, det kommer att bli större tillgång till mediekanaler och butiker än om du bor i en stuga på landet. Du kan behöva överväga flytt om du vill att din byrå ska vara hållbar på lång sikt.

Många gånger behöver du arbeta ensam, såvida du inte har avsatt en budget för inhyrd personal. Samarbeta med en fotograf, make-up artist och stylist för hår och garderob kan underlätta etablering av din portfölj bland dina kundkretsar.

Skriv en övergripande affärsplan som ger svar på vilka typer av kunder du planerar att serva och hur du räknar din provision samt beräknar kostnader ex. för kontorsutrustning, inhyrning av professionell fotograf, makeup artist, hårstylist och marknadsföring.

Identifiera en plats för din byrå som är lätt att nå med bil eller kollektivtrafik och har egen parkering. Anlita en advokat för att skapa kontrakt för dina modeller och kunder. Eftersom du arbetar med minderåriga, kommer du skriva kontrakt som måste godkännas och undertecknas av föräldrar eller vårdnadshavare. Advokaten du arbetar med bör ha kännedom om lagar som styr arbetsförhållanden för minderåriga barn.

Komma i gång

Du börjar med att annonsera och rekrytera intresserade barn. Deras föräldrar skickar in några nytagna amatörbilder. Det räcker med några ansiktsbilder ur familjealbumet som ev. inkluderar en skrattbild. Föräldrarna skriver också ner barnets mått, adress och telefonnummer till målsman, en kortfattad beskrivning och annat som kan vara bra för dig att veta. Du kan inte ta ansvar för bilder, så be dem skicka aldrig in några originalbilder som de är rädda om. Du behöver också skriftligt godkännande från föräldrar att du får använda bilderna på din hemsida.

Via registret rekommenderar du olika barn till dina kunder eller så hittar uppdragsgivaren själv ett barn i ditt register. Ofta sker en provfotografering innan uppdragsgivaren bestämmer sig helt. Om uppdragsgivaren väljer ditt barn får du besked om detta och tid för den riktiga fotograferingen bokas.

Har du rätt bilder och lite tur kan det bli en del bokningar men det kan gå perioder utan att du erbjuds något jobb alls. Allt beror på vad kunderna önskar. Barnet måste alltid ha sällskap av någon närstående vid fotografering. Ersättningen till barnen är i första hand tänkt som ett extra tillskott till barnet men även som ersättning till den som följer med.

Marknadsföring

Börja annonsera din modellagentur genom lokala tidningsannonser, vykort och broschyr. Dina marknadsföringsmaterial kommer att ta två former: det innehåll som skickas ut till blivande talanger och innehållet som skickas ut till de företag du vill nå. Gå med i lokala företagsnätverk och andra organisationer som ger dig möjligheter till nätverkande och att prata om din nya byrå.

Skapa en portfölj av dina bästa barnmodeller för att dela ut till potentiella kunder.

Nätverka och etablera relationer med nyckelpersoner i branschen som kan hjälpa dig att få jobb för dina modeller och utveckla ditt rykte som en modellagentur.

Skapa en hemsida som ger information om dina tjänster och inkluderar ett bildgalleri av modeller.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg