Framgång är ingen slump. Oavsett vad du ska sälja så krävs det en aktiv marknadsföring från din sida. Här får du smarta tips för att lyckas med din marknadsföring.

Marknadsplan - del 1

Marknadsföring går ut på att finna fler kunder som köper av företaget, samtidigt som tidigare kunder behålls. För att skapa tillväxt på ett effektivt sätt krävs en plan, en marknadsföringsplan, där kunskap och idéer samverkar med strategi och taktik.

Läs mer

Varför marknadsföring

När ett företag startar sin verksamhet, lanserar en ny produkt eller tjänst, behövs det en insats för att få de tilltänkta kunderna att uppmärksamma detta. Utan kunder och inkomsterna från dessa blir inte ett företag, eller en ny produkt/tjänst, särskilt långlivad. Men att göra sig hörd och sedd är bara en del av marknadsföringen.

Läs mer

Välja rätt reklam

Valet av reklam varierar givetvis beroende på vad som ska säljas. Här följer en beskrivning av några vanligaste marknadsföringsmetoder.

Läs mer

Inventera ditt nätverk

Försök använda din förmåga att knyta kontakter och bygga relationer med folk omkring dig. Det kan vara avgörande att ha någon att ringa när du undrar något, som till exempel kan berätta hur man fyller i blanketter och som kanske vill köpa något av dig.

Läs mer

Marknadssegmentering – del 2/2

Fördelen med segmentering är att företaget enklare kan skapa produkter och tjänster som passar till målgruppen. Då kan det vara enklare att välja distributionskanaler och företaget får också en klar bild av konkurrenterna.

Läs mer

Marknadssegmentering – del 1/2

Kunderna på en marknad är för olika för att företaget ska kunna vända sig till alla. Därför är det viktigt för företaget att identifiera vilka grupper som det är mest effektivt att vända sig till.

Läs mer

Låt folk veta vad du gör!

Det går inte att sitta och vänta på att jobben ska komma. Oavsett vad du ska sälja så krävs det en aktiv marknadsföring från din sida. Låt folk veta vad du gör!

Läs mer

Vad är marknadsundersökning?

Framgångsrika företag har kunskap om sina kunder och sina konkurrenter. Marknadsundersökning är en process där du samlar in information som kommer att göra dig mer medveten om hur de människor du hoppas att sälja till kommer att reagera på dina nuvarande eller potentiella produkter och tjänster.

Läs mer

Doftmarknadsföring – del 2/2

Användningsområdena inom doftmarknadsföring är många. Men det är viktigt att tänka rätt för att lyckas, precis som med all annan marknadsföring som finns. Det räcker inte med att lägga till vilken doft som helst till sin produkt eller affär. Kom ihåg att doftdesign alltid har en funktion och måste kopplas till produkten eller varumärket.

Läs mer

Doftmarknadsföring - del 1/2

Färsk bakning i butiken, lukten av kaffebönor i restaurangen, den varma popcorn vid ingången till biografen. De återförsäljare, hotell och restauranger som anlitar doft företag hoppas på att distinkta, genomtänkta dofter kommer att bidra till att förstärka konsumtionen, locka kunder och skapa minnesvärda varumärken. Vissa företag anser även dofter som en integrerad del av deras samlade profil, tillsammans med musik, logotyper och inredning.

Läs mer