Second hand butik för barnkläder

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Många föräldrar blir överraskade av det stora behovet av barnkläder och hur snabbt klädskåpen fylls av kläder som blivit för små. Varje sommar behöver barnen nya sommarkläder och varje vinter behöver de varma vinter-overaller för att kunna leka ute i snön. Barnen växer med sådan fart att kläderna knappt hunnit användas innan barnen vuxit ur dem. Det finns en stor marknad för använda barnkläder.

Info

Din affärsidé är att erbjuda småbarnsföräldrar second hand barnkläder av hög kvalitet i en trivsam miljö samt att hjälpa föräldrar att sälja gamla barnkläder.

Innan du börjar 

Ett centralt läge ger synlighet, men kostnaderna för en affärslokal i centrum är höga. För att kunna starta en egen second hand butik och få verksamheten att bli lönsam krävs planering.

Är det lönsamt med en second hand butik i detta område? Hur stor måste försäljningen vara för att verksamheten skall vara lönsam?

Vad skall ingå i produktsortimentet? Skall butiken sälja endast barnkläder eller skall t.ex. leksaker eller barnvagnar tas med i sortimentet? Barnkläder finns i storlekar från spädbarn - till tonårskläder. Vilken storleks barnkläder skall butiken sälja?

Vilka är butikens kunder? Hur skall butiken sälja sina produkter? Varför skall kunderna välja butiken framom konkurrenterna? Hur skall butiken skilja sig från de second hand barnklädbutiker som redan finns, dvs. hur skall butiken differentiera sig på marknaden?

För att få svar på dessa frågor måste du bekanta dig med branschen och skriva en affärsplan för butiken.

Studera dina konkurrenter

Finns det ingen second hand butik -specialiserad på barnkläder där du bor? Att gå ut och lära mer om marknaden och konkurrenterna kan ge dig värdefulla idéer för hur du kan organisera din verksamhet och skapa konkurrensfördelar. Frågor som konkurrentanalysen skall ge svar på är;

Vilka är de viktigaste konkurrenterna? Vilka är konkurrenternas produkter? Vilken är konkurrenternas prissättning och på vilket sätt marknadsför de sina produkter?

Vilken är konkurrenssituationen? Var befinner sig konkurrenterna fysiskt? Hur stora är företagen?

Vilka är konkurrenternas styrkor och svagheter? Vad för slags marknadsföringsaktiviteter använder konkurrenterna? Hur differentierar sig konkurrenterna?

Så fungerar det

Butiken kommer att sälja second hand barnkläder av mycket bra kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris och att hjälpa föräldrar att bli av med barnkläder som blivit för små. Du kommer att gå igenom kläderna som hämtas till försäljning och välja vilka plagg som tas till försäljning så att kvalitén hålls på en viss nivå. Inredningen i affären skall vara ljus och kännas unik och fräsch.

Affären kommer att erbjuda bra och personlig service. Försäljningstjänsten som butiken erbjuder kommer att bestå av att butiken administrerar försäljningen d.v.s. sorterar, prissätter, lägger fram och säljer kläderna. Säljaren får 50% av vinsten på de sålda varorna. Försäljningstiden är två månader och säljaren kan hämta sin andel av vinsten efter att försäljningstiden gått ut.

De kläder som blivit osålda och säljaren inte önskar få tillbaka kommer butiken att ge vidare till välgörenhet. Eftersom försäljaren prissätter och lägger fram varorna kommer försäljaren att känna till sortimentet väl och detta är till hjälp i kundmötet.

För att kunna erbjuda ett tillräckligt stort sortiment måste affärslokalen vara tillräckligt stor, minst 50 kvm. Helst skall butiken vara tillgänglig med barnvagn.

Second hand butik for barn 2

Kunder

Som sagt så har intresset för second hand barnkläder ökat under sista åren och behovet för barnkläder kommer alltid att finnas. Att själv sälja kläder på internet är ofta tidskrävande för försäljaren. I din affärsidé ingår att erbjuda hjälp till föräldrar som inte har tid att sälja använda barnkläder och en fysisk butik har den fördelen att man själv kan se och känna på produkten innan köper den.

Dina kunder är de föräldrar som hämtar kläder till försäljning och de som köper second hand kläder i din butik. Din målgrupp är främst föräldrar i åldern 25-45 år som bor i ditt område och som föredrar kläder av hög kvalitet.

Butikens sortiment

Sortimentet skall vara lagom stort och anpassat efter aktuell säsong, eller kommande säsong. Helhetsintrycket i butiken skall vara fräscht och modernt. Kläderna bör helst hänga på klädhängare eftersom det ger ett snyggare intryck. Det är enklare för kunden att hitta och kläderna hålls snygga längre. Kläderna skall vara ordnade enligt storlek och kategori och i färgskala om möjligt. Storleken och priset skall vara väl märkt.

En utmaning är att hålla kläderna väl kategoriserade och storlekarna noggrant utmärka. Det får inte finnas för mycket korgar, eller för stora korgar med kläder, det ger ett rörigt intryck. Strumpor, mössor och vantar kan man mycket väl lägga fram i korgar.

Marknadsföring

Föräldrar till småbarn köper oftast kläder efter det aktuella behovet och kläder i den storlek barnet för tillfället använder eftersom barnen växer fort. För att locka kunder måste butikens sortiment vara tillräckligt stort och innehålla kläder i alla storlekar enligt den aktuella säsongen - sommarkläder under våren, vinteroveraller på hösten o.s.v.

Själva upplevelsen av köpet måste vara positivt och inge en känsla av exklusivitet. Inte många av second hand butikerna satsar speciellt mycket på inredningen och här kan din butik differentiera sig.

I korthet kommer butiken att sälja genom: sortimentet, hög kvalitet på kläderna, anpassat efter säsong, unik omgivning, aktiv marknadsföring på internet och sociala medier och aktiv personlig försäljning. Butiken måste locka till sig kunder som hämtar kläder till försäljning för att ha några kläder att sälja. Det första målet är att nå föräldrar som bor i området och göra butiken känd för dem.

De marknadsföringsaktiviteter du kommer att ägna dig åt i början av verksamheten är: Annonser i lokala mataffärerna och eventuell direktmarknadsföring (brev) i närområdet skapa hemsidor och Facebook och Instagram-sidor samt marknadsföra dem annonsera i lokala tidningar bjuda in bloggare till invigningen av affären.

För att locka kunder måste butiken skilja sig ur mängden på ett positivt sätt. Att satsa på inredningen kan vara ett sätt att skilja sig från konkurrenterna. Med tanke på att en stor del av kunderna är småbarnsföräldrar är det vara viktigt att affärslokalen är lätt tillgänglig med barnvagn.

För att ge ett intryck av tidsenlighet och exklusivitet bör butiken att ta i beaktande säsongens aktuella kläder och populära klädmärken i sin display av produkterna.

För att locka kunder tillbaka till din butik kan du erbjuda ett stamkundskort med förmåner. Dessutom kan affären erbjuda eko-papperspåsar vid inköp för att hela upplevelsen skall vara exklusivare än konkurrenternas (konkurrenterna erbjuder ofta gamla plastpåsar och använda papperspåsar).

Ekonomi

Att sälja second hand kläder kräver en tillräckligt stor affärslokal så att man kan erbjuda ett tillräckligt stort sortiment. För att komma igång med verksamheten räkna med att det behövs ett litet grundlager så att butiken har ett tillräckligt stort sortiment.

Hyrorna för affärslokaler i centrala delar varierar. En bra placering kostar en del och hyreskostnaden kommer nog vara din största fasta utgift. Affärslokalen behöver antagligen renoveras och inredas så att den motsvarar den tänkta imagen. Maskiner och inventarier (inredning, dator, betalningsterminal) skall inskaffas och marknadsföringskostnaderna kommer att vara högre i början av verksamheten då affären måste göras känd för målgruppen.

Meningen är att verksamheten skall vara lönsam och att företaget skall göra vinst. Därför ska du göra en budget. Syftet med budgeten är att visa hur stor butikens försäljning minst bör vara per månad för att täcka kostnaderna. De löpande kostnaderna är: hyra, el, försäkring, personalkostnader, kontorsmaterial, marknadsföring, telefon, övrigt (t.ex. städning), amortering samt ränta på ev. lån.

Täckningsbidraget för försäljningen är 50% då butiken får hälften av priset på de sålda produkterna. Om målet är att försäljningen är minst 5000 kr per dag och varje kund gör inköp för 200 kr (ca ett eller två klädesplagg) betyder det att butiken borde ha 25 kunder per dag.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg