Frukt och grönsaksaffär

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Växande medvetenhet om värdet av en kost fylld med råvaror är goda nyheter för dig som är intresserad av att starta en butik som säljer grönt, oavsett om du odlar frukt och grönsaker själv eller inte. Som handlare kan du plantera och skörda själv dvs. producera på egen hand eller köpa till grossistpriser från lokala jordbrukare och göra en vinst genom att sälja i en butik, på lokala marknader och mässor.

Details

Även en liten trädgårdsodling kan utgöra grunden till försäljning och hjälpa dig komma igång som en näringsidkare. Men, tänk igenom ordentligt. Odla frukt och grönsaker för egen konsumtion kan verka enkelt. Men att sälja dina produkter kräver planering och engagemang. Det finns flera sätt att sälja: stå vid vägkanten, bondens marknad, egen butik. Varje metod har sina fördelar och nackdelar och beror på mängden och typer av frukt och grönsaker som du tänker sälja.

Om du förstår grunderna i att starta ett företag, och vet hur man hanterar de frukter och grönsaker du väljer att sälja, kan en frukt- och grönsaks affär vara lönsam rörelse.

Innan du börjar

Den grundläggande idén med din verksamhet är att köpa frukt och grönsaker i grossistledet och sälja dem vidare. Men det kan vara många frågor till en början. Vilka kunskaper behövs för att göra detta? Var får man tag i produkterna? Hur fungerar leveranser? Vilken kylutrustning behövs? Bord, hyllor, korgar och dekoration? Var kan produkter köpas, och hur mycket kommer det att kosta? Hur mycket plats som krävs för att arbeta?

Fundera och försök svara på dessa frågor. Verksamheter där livsmedel säljs eller levereras direkt till slutkonsument, som butiker, ska registreras. Kontakta din kommun för att ta reda på vilket verksamhetstillstånd frukt och grönsakshandlare behöver.

Lokala bönder säljer sina skördar till grossistpriser till handlare. Undersök inköpspriser och vilken prisnivå och sortiment dina konkurrenter har innan du bestämmer egna priser för att debitera kunderna.

Planera hur du ska driva ditt företag varje dag. Du behöver en plats att tvätta hela sortiment, och du behöver transportera produkter från bilen till dina hyllor eller monter. Äger du en lastbil eller en skåpbil, kommer du att låna eller hyra en eller kommer du få hjälp av familj och vänner?

Dessa detaljer är viktiga att planera innan du öppnar och satsar på en affär.

Välj en plats för din butik

Det första steget i etableringen av en frukt och grönsaksaffär är valet av rätt plats. Du kan etablera din affär längs vägen, på torget, i ett shoppingcenter eller på marknaden. Valet av platsen för försäljning spelar en viktig roll i din framgång. Ett bra tips för dig är att välja en plats som många ser eller passerar. Du vill att dina produkter blir synliga för dina kunder, företrädesvis i ett område med massor av gångtrafik. Därför är det en bra idé att placera gatuskylt framför affären men också i närheten av livsmedelsbutik, en stormarknad eller en bondens marknad. Kom ihåg att du kanske inte får placera din skylt precis där du vill ha den, men gå runt och få en uppfattning om var det finns bra ställen som tillåter det.

Marknadsföring

Lägg in flygblad och visitkort på anslagstavlor och annonsera i lokala tidningar. Oavsett om din plats är tillfällig eller permanent, bör en iögonfallande display öka antalet kunder som du lockar. Det går bra att sälja dina produkter ur kartonger, men du får en bättre respons från kunder om du lägger lite möda på hur dina produkter ser ut. Människor är mer benägna att stanna vid en monter som är dekorativ och förmedlar omsorg och stolthet från näringsidkaren. Använd färgglada dukar, korgar och skyltning när du skapar din display.

Visa dina frukter och grönsaker efter färg och typ, men med omväxlande färger mellan boxar. Varierande färger kan fånga kundens uppmärksamhet. Undvik att visa någon frukt som är ruttet eller blåmärken. Tydligt markera priserna på varje typ av frukt så att kunderna inte behöver hela tiden fråga hur mycket allt är.

Försäljning

Välj flera sätt att sälja dina produkter på. Gå utanför lokalen och köp en monterplats varje helg på marknader eller torg. Kontakta restauranger och storkök och sälj färskvaror veckovis eller via förhandsbeställningar. Tillförlitlighet och bra service är grundläggande när du säljer till andra företagskunder. Sätta upp bra leveransrutiner kan leda till upprepade och långsiktiga köpare. En del köper endast färska, ekologiska och lokala råvaror. Tänk på att ekologiska produkter köper du dyrare men även säljer för ett högre pris.

Sedan finns helgerna när affärsmöjligheter är obegränsade. Mässor och festivaler, konserter, folksamlingar och sportevenemang av alla slag finns i överflöd på sommaren.

Sortiment kommer att variera från vecka till vecka beroende på växtsäsongen, region och väder. Lära sig om grödor som växer i din region kommer att hjälpa dig att urskilja vilken typ av produkter ska vara tillgängliga vid olika tider på året.

Glöm inte om skolor, hotellområden, landets klubbar och stora företag med personalrestauranger och andra lokala företag intresserade av färskvaror. Bygg en abonnemangsmodell.

Leverera dörr till dörr till alla människor i ditt lokala samhälle som vill fräscha och nyttiga produkter, människor som är hälsomedvetna eller på en diet, äldre och sjuka människor.

På vardagarna jobbar du som vanligt i butiken, och på helgerna går du (eller ditt ombud) runt från dörr till dörr i bostadsområden där du har etablerade rutter. Dina kunder uppskattar leverans av färskvaror direkt till sina hem, och du skaffar nya intäkter. Erbjud en låda med produkter för ett konsekvent pris på veckobasis, för upptagna familjer och singlar. Till exempel, utforma innehållet genom att välja fyra sorters frukter och grönsaker varje vecka och bestäm ett fast pris. Använd en webbplats för att ta order och lista veckans utbud. Annonsera genom lokala skolor, kyrkor och organisation, sätt upp en annons i lokaltidningar.

Samtala med dina kunder och lär känna dem. Folk köper från säljare som de känner sig bekväma med. Fråga kunderna om en e-post adress för att skicka rabattkuponger och nyhetsartiklar.

Köp rätt utrustning

En skåpbil eller lastbil, lådor för råvaror och leverans utrustning är nödvändiga saker. Leverera färskvaror till restauranger eller företagskunder kan kräva en kyld lastbil. Sälja på bondmarknader kan kräva inköp av bord, mobila display, lådor, bärbara enheter för att acceptera betalning och en markis eller tältliknande bygge för att skydda montern från solen och regn.

Utforma effektiva transport och leverans vägar. Hämta eller leverera varor en gång i veckan istället för varje dag kan hjälpa dig spara tid och pengar.

Förråd

När du öppnar en frukt och grönsaksaffär måste du bestämma hur du hanterar ditt lager. Om du köper produkter, räkna om leverantören kommer att skicka varor till din butik innan du öppnar varje dag eller om du kommer att förväntas att hämta upp din beställning.

Gör en plan för förvaring av de frukter och grönsaker som du inte säljer. Du kan inte tjäna pengar med en monter full av dåliga eller ruttna produkter, de måste hållas fräscha tills du får dem tillbaka på hyllan. Frukt och grönsaker är ömtåliga, så du kan behöva tillgång till en stor kylanläggning.

För att få ett försprång på dina konkurrenter, kan du lägga på lager spännande produkter som kanske inte är säsongstypiska eller är främmande i ditt område och inte erbjuds av närliggande livsmedelsbutiker. Till exempel att erbjuda vattenmeloner före eller efter vattenmelon säsongen startar, eller sälja exotiska frukter som papaya, guava eller dragon frukt, kan skilja dig från konkurrens.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo