Sandwichman

Key Info:

Liten
Image Two

Företag söker hela tiden nya kanaler i sin marknadsföring. Här ligger grunden till en affärsidé som du kan dra igång om du har möjlighet att samla ett gäng entusiastiska kamrater som vill vara med.

Info

Affärsidé:

Att rekrytera killar och tjejer som vill tjäna extrapengar genom att gå omkring som levande reklampelare på gator och torg. Och hyra ut reklamplatser till företag, organisationer och olika kampanjer som vill marknadsföra sig på detta sätt.
Tillstånd inget tillstånd krävs
Åldersgräns: ingen

Att komma i gång

Leta först efter killar och tjejer som kan vara intresserade av att tjäna extrapengar genom att jobba som sandwichman. Fråga kompisar, annonsera på anslagstavlor och gå runt till alla ställen där ungdomar brukar gå. Skriv ner allas namn, telefonnummer och vilka tider de kan ställa upp. Du står själv för utrustningen och tillverkningen av sandwichskyltar. Välj ut ett material som är lätt att bära, exempelvis kartongskärmar där den disponibla reklamytan är runt 150 cm hög och 60 cm bredd.

Så gör du

Dina beställningar kan se olika ut. Mindre upplagor med lagom stor text kan du fixa på egen hand med hjälp av en dator och en skrivare. För större textmängder och mer komplicerade loggor eller bilder, kontakta ett tryckeri. Ett annat alternativ kan vara att beställaren förser dig med plakaten. Sandwichreklam syns mycket väl på stan. Dina rörliga kampanjer skapar nyhetskänsla och väcker nyfikenhet. Folk på gatan stannar upp, tittar och läser. Om sandwichmännen bär originella kläder, till exempel en kul hatt eller något annat som väcker uppmärksamhet, är sannolikheten stor att fler stannar och tittar på budskapet. Sandwichmännen går som levande reklampelare på gator och torg som ni kommit överens om på förhand. Medan de går kan de samtidigt dela ut flygblad, gratis varuprover, broschyrer eller visitkort till förbipasserande – allt efter kundens önskemål. Det är inte lämpligt att ha mer än ett reklambudskap per skylt, men det är helt okej att jobba med flera reklambärare och företag samtidigt.

Detta behöver du:

• En sandwichpool med minst 5-10 ungdomar mellan 14-18 år
• Sandwichskyltar
• Dator och en bra skrivare

Var hittar du kunderna?

Med dina levande reklampelare har dina kunder en möjlighet att skapa närkontakt med sina kunder genom att befinna sig på rätt plats i rätt sammanhang och vid rätt tidpunkt. Gå till företagarföreningen på din ort och berätta om dina tjänster. Annonsera i lokalpressen och tipsa dem om att de kan skriva en artikel om ungdomar som arbetar som sandwichman för att få ihop extrapengar till klassresan. Ta kontakt med reklambyråer, arrangörer av evenemang, konserter och invigningar.

Så mycket tjänar du?

Fundera ut vilket pris du kan begära för din reklamplats. Räkna ut hur många som ser din sandwichreklam under en viss tid så att du kan motivera ett bra pris. Se hur andra gör, till exempel de som sysslar med bil eller cykelreklam. Ta betalt för en timme, en del av dagen, eller kanske för hela helgen eller veckan. Utgångspris för en bärare av en reklamskylt kan vara 100 kronor per timme. De tjejer och killar som ställer upp får en fast timlön. Glöm inte alla utlägg för roliga hattar, skärmar, färgpatroner och annat när du gör din kalkyl. Din förtjänst blir skillnaden mellan det pris som kunden betalar och alla dina kostnader.


Features

Location:

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg