Gratulationsservice

Key Info:

Image Two

Alla människor fyller år – varje år! Och vad ger man någon som har allt? Ingen vanlig present, utan helst något originellt, något man kommer ihåg. Om du förstår vad god service är och känner några kompisar som gillar teater och skådespeleri kan din business ligga i att starta en gratulationsservice. 

Details

Affärsidé:

Att skicka meddelanden eller presenter med teaterspex. Samla ihop ett gäng glada killar och tjejer som älskar underhållningsbranschen och hyr ut dem som spännande utklädda budbärare till folk som vill skicka gratulationer med stil.
Tillstånd: Inget tillstånd krävs
Åldersgräns: Ingen

Hitta budbärare

Vet du om några av dina kompisar kan dansa och sjunga? Klarar de av att uppträda i olika roller? Kan de tänka sig att ställa upp på tokiga upptåg? Leta reda på så många du kan och bilda en ”budbärarpool” av dina kompisar. De hoppar in som frilansare, det vill säga jobbar när du får beställningar och får ersättning för varje utfört uppdrag. Passar du själv som budbärare kan givetvis du också leverera gratulationer till kunder.

Hur går det till?

Du planerar och sköter det administrativa – tar emot beställningar, registrerar mottagarens adressuppgifter, bokar tider och ansvarar för att tjänsterna levereras vid avtalade platser och tillfällen. När beställningen ska levereras, skickar du en budbärare att framföra kundens gratulationer. Det kan vara i form av ett brev, en sång, enkla gratulationer, som en kärleksförklaring eller en mimföreställning.

Oftast handlar det om födelsedagsgratulationer men folk kan hitta på de mest skiftande ursäkter för att skicka en ”ovanlig” hälsning till någon. Du kan också göra skräddarsydda uppvaktningar om kunderna har egna idéer.

Att sy eller köpa kostymer kan vara dyrt, därför kan det till en början vara klokt att hyra kostymerna till de utsatta evenemangen. Det blir dyrare och din förtjänst kanske blir något mindre, men det innebär att du inte behöver ha något investeringskapital.

Att tänka på!

Tänk på att beställningarna kan kräva lite planering: uppmana därför dina kunder att ringa några dagar innan så att du hinner förbereda dig så att gratulationerna blir riktigt lyckade.

AdobeStock 48306266

Kunder

Kunderna är inte bara grannar och bekanta, utan alla som vill uppvakta någon på ett speciellt sätt. Sök upp alla romantiska människor, som förälskade makar som vill skänka bort en hälsning till sin käresta. Fråga grannen om han vill överraska sin fru vid busshållplatsen med rosor när han själv sitter i sammanträde. Eller ta emot svärmor på stationen med röda mattan och trumpetbasuner.

Särskilt på Alla hjärtans dag, veckan före julafton eller på nyårsafton. Framåt våren är det extra många som plötsligt får lust att skicka lite poesi, en blomma eller en hjärtformad tårta till sin älskling som för att säga ”Jag älskar dig!”

Ett företag kan också bli din kund

Glädje går minst lika bra att sälja till olika företag. Man kanske vill överraska vid olika evenemang, firmafester, avtackningar, prisutdelningar, jubileer, julfiranden eller andra situationer där företaget vill imponera på sina gäster.

Din service hjälper också företag att vårda kundrelationerna. Det kan också vara ett originellt sätt för företagsledningen att skicka en gåva till kunder, affärspartner eller egna anställda.
Att skicka en sjungande jättekyckling till rätt kund vid påsk med ett påskägg kan vara bästa marknadsföringen?

Marknadsföring

Utnyttja nätverken omkring dig för att skaffa dina första uppdrag. Ta vänner och bekanta till hjälp för att dela ut dina flygblad. Ett roligt foto på flygbladet där ni är utklädda som sjungande kycklingar eller någonting annat komiskt, kommer att göra intryck på kunderna. Glöm inte att skicka reklamblad till lokaltidningar som kan vara intresserade av att skriva om er.

Du kan också sätta reklamlappar under vindrutetorkarna på bilar eller sätta in en liten annons i lokaltidningen. Tänk då på att skriva inom vilket område du levererar och under vilka tider dina gratulationer utföres.

Dina bästa marknadsförare blir sådana som har använt din service. Varje gång du skickar ut en utklädd budbärare innebär det ju reklam för dig. Till exempel om sången och ballongerna ska överräckas på en arbetsplats eller restaurang där många människor ser dig. Se därför till att budbärarna alltid har med sig dina visitkort med telefonnummer och e-postadress.

Detta behöver du:

• Minst 2-4 utåtriktade killar eller tjejer
• Kostymer
• Reklamblad

Så mycket tjänar du?

Du har utgifter för reklam och kostymer. Kom överens med dina budbärare om hur ni ska fördela de intjänade pengarna, till exempel 50 % till budbäraren och 50 % till dig som förmedlat gratulationen och stått för kostymeringen. Betalar din kund 100 kronor, behåller du 50 kronor och 50 kronor går till den som uppträder.

När du har betalat av dina investeringskostnader i form av kostymer och liknande och din gratulationsservice blivit känd, kan du börja tjäna riktiga stålar!

Ballongservice

En enklare variant på gratulationsservice. Du levererar ett knippe heliumfyllda ballonger tillsammans med ett meddelande. Budbärarna kan antingen vara utklädda eller inte, allt beroende på kundens önskemål och pris.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image 

BANNER