Klädbutik på hjul

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

Mobila klädbutiker innebär att ägarna tar sina butiker till olika platser för att maximera sin exponering och locka olika kunder. Du kan ta din klädbutik på vägen med en buss, van eller skåpbil som anpassas särskilt för att ge plats åt nya eller begagnade kläder du planerar att sälja. Även om utrymmet är mindre än en typisk butik har, kan du visa upp en hel del kläder i din mobila butik för kunder att bläddra i.

Info

Innan du parkerar i ett område och börjar sälja dina kläder, ta reda på reglerna i de områdena genom att kontakta din lokala kommun eller polis. En mobil klädaffär verksamhet kan medföra avgifter för bilförsäkring och parkering tillstånd.

Mobila klädbutiker har sina fördelar

Starta en mobil klädhandeln är ett enklare (och billigare) sätt för en blivande klädföretagare att komma i gång, jämfört med lokalverksamhet. Kunderna kan njuta av bekvämligheten med en klädaffär som kommer till dem, eller i deras bostadsområden.

Hur gör du?

Identifiera målgrupp för din mobila klädhandeln. Du kan erbjuda kläder för barn, eller klädvaror för hela familjen. Du kan specialisera sig på second hand, egentillverkade kläder eller sälja märkeskläder från de bästa designers, beroende på konceptet du bestämmer dig för.

Kartlägg de områden som du planerar att arbeta i, baserat på den målgrupp du valt. Studera målgruppen och hitta uppgifter om civilstånd, utbildningsnivå, genomsnittliga löner och yrken invånare.

Kontakta parkeringskontoret för att ta reda på om du behöver särskilt parkeringstillstånd i de områden som du planerar att besöka. Bestäm transportmedel du tänker använda för din mobil klädhandeln. Du kan använda en liten buss, en van eller en liten skåpbil, beroende på hur många varor du planerar att bära och sälja, och de tillstånd som du behöver i din stad eller län. 

Bestäm timmar och dagar i veckan din mobil klädhandeln kommer att arbeta. Identifiera vilka platser som du kommer att vara på under dessa dagar. Stanna konsekvent så att dina kunder vet när och var de kan hitta dig. 

Bestäm vilka kläder och storlekar är det sortiment för din mobil klädhandeln, baserat på din målgrupp. Kontakta designers och andra återförsäljare på mässor och vid deras utställningslokaler och butiker, förklara konceptet med din butik och se om du kan sälja ett urval av deras klädesplagg.

Håll koll på vilka typer av objekt säljer bäst, så att när du är redo att köpa kläder igen, du köper från leverantörer dina kunder gynnar mest.

Marknadsföring

Hyr en grafisk designer för att skapa webbplats, visitkort, fordon dekaler, broschyrer och annat du behöver för att göra reklam för din mobil klädhandeln. Se till att din webbplats och broschyrer förklarar typer av kläder du erbjuder, när och var du reser och hur du kan kontaktas. Börja marknadsföra din mobil klädhandeln, så att du bygger en kundbas.

Marknadsför din mobila verksamhet genom att bli medlem i lokala nätverk och professionella organisationer, där medlemmarna kan hänvisa vänner, familj och kollegor till ditt företag. Annonsera tillsammans med andra klädförsäljare som vänder sig till liknande målmarknader.

Var aktiv på lokala modebloggar och hemsidor. Skapa en image runt dina kläder och använd det som är unikt i din marknadsföring.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg