Djuraffär

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Djuraffärer är charmiga platser. Små husdjur som hamstrar, talande papegojor och tropiska fiskar gör att vandring genom en djuraffär är som att ta en promenad genom en miniatyr djurpark. Funderar du på att öppna en djuraffär själv? Att driva zooaffär handlar inte bara om kunskaperna om djuren, utan det krävs minst lika goda kunskaper inom företagsekonomi samt marknadsföring om man ska nå framgång inom denna smala bransch.

Liksom alla nya företag, beror framgången för din djuraffär på att skapa en positiv atmosfär och uppfylla dina kunders behov. Sälja husdjur och sällskapsdjur kräver att du följer regler, upprätthåller vissa normer och skaffar nödvändiga tillstånd.

Info

Innan du börjar

Hur vet du om du är redo att öppna din egen djuraffär?
Ett av de bästa sätten att förstå vad som krävs för att öppna en egen djuraffär är att tillbringa tid och arbeta eller volontera i en befintlig butik. Kolla in en lokal butik i ditt grannskap och bekanta dig med jobbet och allt vad det innebär, liksom ta hand om djur och kundservice. Även om du planerar att anställa ytterligare personal som ska ta del av butikernas uppgifter, kommer det att vara ovärderligt för dig att uppleva varje arbetsmoment som en egen djuraffär innebär i praktiken. Den information du kan få från dem som redan varit i branschen är ovärderlig. Prata med experter, människor som redan kör sin egen djuraffär.

Ett annat bra sätt att göra undersökningar på är Internet där du inte behöver oroa dig alltför mycket om konkurrens. Även böcker kan vara informativa, men de kan inte ge dig samma perspektiv som verkliga människor kan ge dig. De vet redan de utmaningar som marknaden har och den information de diskuterar är aktuell och relevant för tiden. Dessutom kan de hjälpa till genom att ge dig tips och förslag när du går igenom processen att öppna ditt företag. När allt är igång, kan ni bolla idéer och problem med varandra. 

Läs mer om de husdjur som du planerar att sälja. Detta kan tyckas vara en självklar sak att göra, men många människor hoppar in i zoo branschen utan att inse hur mycket tid måste ägnas åt att faktiskt ta hand om djuren. De flesta privatägda djuraffärer inte har en massa anställda, och ägaren har att göra en hel del av arbetet själv. Burar behöver rengöras. Djuren kommer att behöva matas. Lokalen och kunder ska tas hand om, och det är bara början. 

Starta en djuraffär kan bli en betydande investering, genom att köpa företagsförsäkringar du skyddar din investering genom att minimera finansiella risker förknippade med oväntade händelser.

Undersök din marknad

Innan du öppnar någon form av verksamhet, måste du veta vem dina konkurrenter kommer att bli. Du måste också veta vilken del av marknaden du kan förvänta dig från en sådan satsning. Om du upptäcker att det finns en hel del andra djuraffärer i området, kanske du vill ompröva din idé. Kanske kan du specialisera dig på en viss typ av djur i motsats till att försöka göra det som redan görs. Samtidigt, om de andra butikerna driver sina affärer på fel sätt och du tror att du skulle kunna göra det bättre, gå för det. 

Identifiera dina konkurrenter. Hitta andra djuraffärer och butiker inom en timmes bilresa. Bland konkurrenterna finns stora livsmedelsbutiker med sina djur avdelningar och grundläggande sortiment, liksom klassiska djuraffärer. Besök varje butik anonymt, och märk allmänt sortiment och renlighet. Observera personal kunskap och samspel med kunderna också.

Komma i gång

Skriv en affärsplan. Detta är alltid bra men kan också vara nödvändigt om du finansierar ditt företag genom någon form av lån. Den grundläggande orsaken till att ha en affärsplan är att hålla dig på en framgångsrik väg. Du måste känna många detaljer, såsom vad ditt mål är, varför du tror att du kan lyckas, och hur din budget kommer att se ut. Du kan köpa en befintlig franchisebutik, köpa en fristående butik eller starta din egen djuraffär. En franchise eller redan etablerade djuraffär kan ha en större chans att lyckas på grund av varumärkeskännedom, men dem kan också kosta mer.

Plats

Bestäm vilken typ av djur och sällskapsdjur tillbehör du vill sälja. Detta beslut kommer att påverka din plats. Vissa djurarter behöver mer utrymme, vissa mindre, ex. fiskar. Men, en djuraffär som säljer fisk behöver bra VVS, värme och kyla. Välja en nischmarknad kommer att göra att du kan lära känna dina kunder bättre. Den idealiska platsen för din djuraffär ska vara en synlig och tillgänglig plats med god kund parkering. Om du möter en hyresvärd, se till att han förstår att detta kommer att bli en djuraffär. Be om en skriftlig förteckning över djur som ev. inte är tillåtna i lokalerna. Arbeta med ett skyltföretag för att skapa beskrivande skyltar som inkluderar färgglada djurbilder.

Beställ inredning

Designa din butik. Du måste bestämma var du vill placera dina hyllor, burar, kassaregister, och alla andra saker du planerar att ha. Det är klokt att konsultera många olika företag för att se till att du får ett bra pris för de produkter du vill köpa. Ett Internet forum kan vara till stor hjälp i detta steg. Djuraffärer ägare är oftast glada att rekommendera bra företag. Hitta leverantörer lokala återförsäljare för sällskapsdjur hyllor, burar, tillbehör och djurmat. Titta på nätet såväl som lokalt. Vissa online återförsäljare erbjuder stora rabatter och fri frakt på stora order, så fundera på detta för första order.

Hitta lokala konstnärer eller hantverkare som har skapelser med djurtema villiga att sälja sina varor genom din butik för att visa sitt stöd för samhället och få in unika djurprodukter. Beställ akvarium utrustning och tillbehör. Sammanställa en utrustningslista som inkluderar olika storlekar av akvarier, dekorationer, filter, kemikalier och andra underhållsprodukter.

Beställ dina produkter från en grossist för att maximera din vinst. Du kan ibland minska dessa kostnader genom att göra dina egna produkter, men se upp, även här kan de initiala kostnaderna för utrustning vara högre än om du köpt från en tillverkare eller grossist.

Hitta djur

De typer av djurarter du säljer påverkar också din start - och driftskostnader. Djurarter som är lättare att hitta och billigare att producera kostar mindre. Återigen är det viktigt att leta efter det bästa priset. En annan mycket viktig sak att tänka på när du beställer dina djur är källan från vilken de kommer. Se till att du inte stöder några valpfabriker eller företag som använder olagliga medel för att få sina djur. Beställ dina fiskarter från en välsorterad leverantör med snabb leveranstid. Inkludera populära akvariefiskar, samt nya arter av intresse. 

Hitta seriösa lokala uppfödare. Titta på nätet och prata med andra ägare till husdjur om var de fick sina husdjur och om de skulle rekommendera uppfödarna. Besök privata gårdar eller uppfödare för att säkerställa renlighet och god licensiering. Personligen inspektera alla områden där djur hålls. Om en uppfödare vägrar att låta dig se ett område eller turné alls, välj en annan uppfödare. Samarbeta med sällskapsdjur distributörer som har utmärkt kundservice och garantier. Prova alltid med en minimiorder först. Om du är nöjd, beställ större mängder.

Personal

Ska du anställa folk satsa på personal som har kunskap om - och kärlek till husdjur. Dessa människor kommer att kunna hjälpa dina kunder bestämma vad de ska köpa i din butik. Om möjligt, anlita personer som kan olika avdelningar. Någon som vet mycket om hundar, till exempel, kanske inte kan lära kunderna hur man vårdar sin fisk. Hitta lokala djurentusiaster och amatörer genom klubbar och föreningar. Kontakt gymnasiet, biologi klubbar och avdelningar. Be instruktörer och djurlärare att rekommendera studenter som har kunskap om olika djurarter och erbjud sommarjobb och praktik platser.

Marknadsföring

Marknadsför ditt företag i lokala tidningar, affärer, restauranger och andra medier som når ett stort antal människor. Skapa en hemsida. I vilken utsträckning kan du gå beror på din budget. Detta är ett område där man inte ska snåla. När allt summeras, du behöver kunderna för att ditt företag ska rulla. För att få dessa människor i dörren, måste de veta att du är där. Var värd för ett djurtema öppet hus. Annonsera händelsen i lokala tidningar. Fördela flygblad till djurklubbar, skolans naturvetenskaps avdelning, djurföreningar och kontor. Delta på mässor så att du kan vara den första att veta om nya produkter. Varje år nya produkter kommer ut som kan intressera dina kunder.

Zoohandel – fakta

Du som ska handla med djur måste ha relevant utbildning Om du vill driva en zoobutik eller annan handel med djur i större omfattning måste du ha gått grundutbildning för zoo handlare och utbildning för de djurslag som du planerar att sälja. De djurinriktade utbildningarna är ex. burfåglar, kaniner eller gnagare och fiskar. Utbildningarna ska vara godkända av Jordbruksverket.

Du måste ha tillstånd för att sälja djur

Du måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att sälja djur i zoobutiker. För mer information om detta kontakta länsstyrelsen där du bor. Eventuellt kan din länsstyrelse eller kommun även ha andra bestämmelser som rör zoobutiker.

Vid handel med utrotningshotade djur krävs tillstånd från länsstyrelsen samt CITES-intyg för varje enskilt djur. Av de djur som vanligtvis säljs i zoobutiker är det framförallt vissa reptiler och vissa papegoja arter som kan vara hotade. Läs mer om utrotningshotade djur på Naturvårdsverkets hemsida.

Du måste lämna skriftlig skötselanvisning om djur som säljs. Du som säljer djur yrkesmässigt ska lämna med en skriftlig skötselanvisning om alla djur som säljs. Denna anvisning ska bland annat innehålla uppgifter om hur stort djuret kan bli, normal livslängd, samt vilka utrymmen, vilken skötsel och föda det behöver för att må bra. Exakt vilka uppgifter anvisningarna ska innehålla anges i föreskriften om villkor för hållande, uppfödning och försäljning av djur avsedda för sällskap och hobby, som du hittar också på Naturvårdsverkets hemsida.

ZOORF är den svenska zoofackhandelns bransch och intresseorganisation. Besök deras hemsida som riktar sig i första hand till aktörer inom branschen. Här hittar du all information om kurser och utbildningar och kan du dessutom som medlem enkelt lägga ut annonser vad gäller försäljning av butiksinredning, produkter m.m.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg