Tennis- och badmintonhall
Key Info:
Info
Din verksamhet är uthyrning av tennis och badmintonbanor, instruktion i tennis och badminton samt försäljning av relevant sportutrustning. Förutom att erbjuda tennis och badminton kan du även erbjuda möjlighet till att spela golf och boule i hallen. Ett antal gånger om året kan du anordna företagsträffar samt utställningar och mässor.
Så fungerar det
Medan de flesta av dem som spelar tennis är sådana som spelat ett tag är badminton lite lättare för den ovane och kan ses som en sport för alla. Din önskan är naturligtvis att hallen alltid ska bli fullsatt. Största kunderna kan vara skolor under dagtid samt tennisklubbar som har sina träningsgrupper schemalagda på kvällarna och helgerna.
Målgrupp är den idrottsintresserade som gillar att röra på sig, oavsett ålder. Många av de som spelar brukar vara återkommande kunder, både sådana som återkommer varje vecka men även de som bara spelar någon gång då och då.
Genom hemsida bokar kunderna tid för ban hyra, det bör vara ett uppdaterat system där man kan se hur många lediga banor som är tillgängliga för bokning och denna ska kunna ske lätt genom att logga in med ett användarnamn. Kunderna ska också kunna boka banor över telefon.
Din tennishall erbjuder ett flertal produkter. Kärnprodukten som du erbjuder är tjänsten att hyra badminton och tennisbanor, boulebanor samt en mindre inomhus spelplats och puttingsgreen för golf, allt beläget i en stor och öppen hall. Kringprodukter är möjligheten för kunden att hyra de tillbehör som behövs, såsom racket och bollar.
Din station har också försäljning av fysiska varor som du säljer i en shop i entrén. I reception kan du också erbjuda andra tjänster som exempelvis möjlighet att stränga om sin rack eller lättare förtäring i form av kaffe, smörgåsar och godis.
Startkapital
Tänk på att starta en tennis- och badmintonhall kräver mycket startkapital! Lokaldrift, ombyggnationen och personalkostnaderna är tre av dina största utgifter. Du måste bl.a. ha en receptionist som ska bemötta kunderna i receptionen och caféterian, ta hand om bokningar, stränga om rackets och städa de allmänna ytorna.
Målgrupp
Kunderna är hallens viktigaste inkomstkälla. Din målgrupp är bred och består av individer i varierade ålderskategorier som vill utöva sport. Dela in marknaden i flera olika segment ex. klubbarna, skolorna, företagen, pensionärsföreningarna och privatpersonerna.
Boulen utnyttjas främst av pensionärer, golfdelen är till för en bred målgrupp som på somrarna spelar golf utomhus men under vintern vill finslipa och träna på puttar och swing. Tennis och badminton är inriktad främst för klubbmedlemmar, skolidrotten och även för den breda allmänheten som vill ha motion och träning via dessa sporter.
Priserna
Att hyra en tennisbana brukar kosta runt 100-200 kronor. De lägre priserna gäller ofta under vardagar 7-17 samt för ungdomar, pensionärer, studerande och arbetslösa under helgerna. Du kan sälja rabatthäften om tio biljetter, alternativt skaffa ett abonnemang som löper under ett helt år eller kortare intervaller.
Dina priser kan vara svårt att jämföra om du inte har direkta konkurrenter i närheten. Du ska ligga på en nivå som gör att du blir intressant alternativ för alla som letar efter en sport- eller fritidsaktivitet oavsett vilken, så att de kan välja dig på samma sätt som de väljer att promenera eller träna någon annan sport.
Plats
Du förmedlar information via din hemsida, där kunden kan se vad du erbjuder, vad det kostar, hur man tar kontakt samt hallens öppettider. Kunderna ska kunna ringa eller maila för att få direkt information och du i din tur ska nå ut till nya kunder genom reklamsatsningar och mun till mun.
Om din lokal är placerad utanför stadskärna se till att det finns tillgången till kollektivtrafiken för personer utan bil. Då blir det också lättare för skolungdomar att ta sig dit.
Lokal måste vara stor och öppen, banorna ska avskärmas med hjälp av presenningar och man ska kunna röra sig okomplicerat genom hela lokalen och på spelplanerna. Fundera extra över tillgängligheten för rörelsehindrade och installera en hiss för dem. Sätt upp högtalare i omklädningsrummen för att få en vänlig och lite modernare känsla. Har du tillgång till en stor gratis parkering som ligger i anslutning till lokalen blir det perfekt.
Butik
Du kan driva en liten butik i anslutning till reception. Hitta rätt leverantörer som erbjuder produkter som passar den efterfrågan som finns såsom skor, kläder, racket och olika tillbehör. För leverantörerna blir din lilla shop en liten aktör i sig men målgruppen och dina kunder är viktiga. Din shop och människor som vistas där kan ses som viktiga kanaler för leverantörerna att visa upp sina produkter på. Därför kan ett samarbete med dig vara betydelsefullt för dem.
För din del är kontakt med leverantörerna viktig så att du har tillgång till den senaste teknologin, det senaste modet inom racketsport och produkter med bra kvalitet, för att på så sätt öka upplevelsen för kunden och visa att du ligger i framkant. Försäljningen är dessutom en viktig inkomstkälla för dig. Försök att hålla marknadsmässiga priser för att kunna konkurrera med stora kedjor och växande näthandeln.
Marknadsföring
Fokusera dina marknadsföringskampanjer och rikta dem olika beroende på vilken målgrupp du vill nå ut till för tillfället. En viktig målgrupp för att fylla hallarna under dags tid är skolorna så du bör rikta speciella erbjudanden till detta kundsegment. För att locka pensionärerna kan du exempelvis trycka informationsblad och skicka till pensionärsföreningar och träffpunkter alternativt använda annonser i media för att visa att du finns och vad du har att erbjuda.
Ta fram ett studenterbjudande. Med små medel såsom att sätta upp planscher runt om i staden och på universitetet kan du locka fler till hallen. För de nya kunderna kan möjligen en viktig aspekt vara att hyra rack, detta skulle kunna förtydligas på hemsidan och i en kampanj.
Placera annonser i lokaltidningar, busskurer och på skyltar vid rondeller. Ge speciella introduktionsrabatter två för en erbjudandet eller liknande. Social medier är ett viktigt kommunikationsmedel och ett sätt att kommunicera med kunder och bygga ditt eget varumärke.
Din styrka är att du inriktar dig till den breda massan via sporter anpassade till alla åldrar och möjligheten att utöva dessa sporter oavsett väder. En ytterligare styrka kan vara just att det finns kapacitet till olika sporter och om den ena sporten inte går bra kan du alltid satsa på den sport som utövas mest och ger bra intäkter. Se till att ha på plats någon kunnig från tennisklubben som kan hjälpa de nya och oerfarna spelarna.