Damkläder i extra stora storlekar
Info
Lyssna på vad kunderna vill beställa när det gäller kläder i olika storlekar, färger och tyger. Du kanske upptäcker att det finns ett behov i ditt område av en klädbutik för plus- size kunder.
Specialisera sig på damkläder i stora storlekar är typiska nischföretag som inriktar sig på en liten del av marknaden.
Antalet överviktiga människor växer, och den nuvarande marknaden får utrymme för nya aktörer. Att etablera en oberoende butik bland de erkända kedjorna kommer självklart att innebära en utmaning, men, med god planering och en unik affärsmodell kan du bygga en framgångsrik företagsverksamhet.
Innan du börjar
Bekanta dig med konkurrens i området. Du kan göra detta genom att titta igenom den lokala företagskatalogen för att se vilka liknande butiker är verksamma i din stad. Ring dessa butiker för att se vilka märken av plus-size kläder de bär och säljer innan du kontaktar tillverkare och återförsäljare själv.
Lär dig mer om marknaden. Detta bl.a. genom att ta reda på hur de konkurrenternas butiker i din stad går ekonomiskt. Tillbringa tid i dessa butiker för att se vad som erbjuds och se om de är upptagna med kunder eller om verksamheten är långsam. Om det inte finns några butiker i ditt område kan detta signalera ett omedelbart behov av en plus-size butik.
Studera aktuella trender. Det finns olika smaker och marknader inom plus size världen: långa eller korta kvinnor, större tonåringar och unga vuxna, stora underkläder samt plus size träning kläder för att nämna några. Före öppning av en butik, måste du göra din efterforskning och ordentligt planera för ditt företags framgång.
Behöver du anställa, tänk ordentligt vilka personer du eftersträvar, kontakta alltid tidigare arbetsgivare och skaffa givna referenser. Anställda bör ha nödvändig detaljhandel erfarenhet. Titta på dem som har tidigare erfarenhet av kvinnors kläder och detaljhandel först. När du inte är i butiken, kommer dessa anställda att representera dig till dina kunder, och påverkar huruvida ditt företag lyckas eller misslyckas.
Sätt ihop en affärsplan
Utarbeta en plan för att driva och marknadsföra ditt företag. Den bör vara föränderlig som dina mål kommer att förändras, men en affärsplan hjälper dig att navigera i verksamheten mot framgång och skaffa inledande finansiering. Innan du öppnar din butik, kartlägga hur du kör din verksamhet och hantera din ekonomi. Klargör tydligt kostnaden för att starta upp och kostnaden för att driva verksamheten. Du behöver bl.a. medel för att köpa ditt lager och inreda lokalen. Beskriv din målgrupp och studera dess köpbeteende. Denna information hjälper dig att avgöra olika sätt att marknadsföra ditt företag på.
Komma i gång
Utveckla affärs-och marknadsstrategier för att ställa in dina mål och planer för verksamheten. Din marknadsföringsstrategi kommer att avgöra det område du väljer för din butik, hur du kommer att prissätta kläder och de reklammetoder du kommer att använda.
Din affärsplan bör också innehålla information om vad som gör att din butik skiljer sig från andra erbjudanden som redan finns på marknaden. Idéer för att göra ditt plus-size butik unik från de nationella kedjorna skulle kunna vara ex. att erbjuda lokalt tillverkade plagg eller sälja även begagnade kläder förutom nya varor.
Ställ in en realistisk budget. För en plus size klädbutik, är kostnaden särskilt viktig eftersom det extra material som behövs för att göra kläder betyder att priserna blir något högre för detaljhandeln. Du behöver också andra specialiserade produkter som kommer att innebära ytterligare kostnader över en vanlig butik, till exempel store skyltdockor.
Bestäm din nisch
Undersök klädbranschen i ditt område, olika online och off-line återförsäljare för att ta del av vad som för närvarande finns på marknaden och vad som inte. Vad kan du bidra med som kommer att förbättra eller komplettera nuvarande utbud - framför allt för den plus size kvinna? Är marknaden bättre för en lokal butik i ditt område eller att utveckla en webbutik?
Var uppmärksam på de stilar som släpps av relevanta designers och andra återförsäljare. Fråga plus-size kvinnor i ditt samhälle vad de bär och vad de skulle vilja se i din butik. Fråga dem vad som fungerar och vad som saknas när det gäller plus-size mode. Dessa åsikter är viktiga eftersom de kommer från dina potentiella kunder.
Hitta en butik
Hitta en butik som passar dina behov. Gör detta genom köra runt staden, observera gångtrafik av shoppare nära butiker för uthyrning i köpcentra och på andra håll. Din butik bör helst vara i ett högt trafikerat område och nära andra butiker och affärer. Brist på närhet till andra plus-size kläder butiker är förstås en fördel.
Efter att ha undertecknat ett hyresavtal, börja med att skaffa hyllor, kassaregister och plus size kläder. Klädgrossister kan hittas på Internet eller via mässor. Se till att det finns parkering för dina kunder, och förmågan att expandera butiksyta och storlek, eller göra andra ändringar i framtiden om det behövs.
Statistiken kommer också att hjälpa till att avgöra om det finns en högre volym av ”större kvinnor” i området, det finns en korrelation mellan demografi och genomsnittliga storlek.
Etablera relation med leverantörer
Kontakta plus-size kläder tillverkarna och fråga om ett möte för att träffa dem och se deras produktlinjer. Fråga om de kommer att delta på några mässor eller klädvisningar i ditt område inom en snar framtid. Du kan hitta tillverkare och leverantörer genom branschregistret eller via en webbplats.
Baserat på vilken typ av plus size kläder du vill sälja, undersök och intervjua olika designers och grossister. Läs om deras priser, service och leveransvillkor. Att begripa alla kostnader kommer att hjälpa dig att bestämma priser för varje objekt i din butik.
Samla en solid lager av kläder. Dessutom behöver du skaffa galgar, klädställningar och plus-size skyltdockor. En blandning av traditionellt och modernt kommer att bidra till att din butik tilltalar ett brett spektrum av plus size kvinnor som söker olika stilar.
Marknadsföring
Nu är det slut på bristen på vackra välsydda damkläder i litet större storlekar! Annonsera din butik. Detta är den viktigaste aspekten när du ska nå ut och visa din detaljhandelsbutik för kunderna. Sätt ihop en reklamplan där alla former av media finns representerade, inklusive tryck, radio och webbaserade annonser. Ju mer du annonserar, desto mer exponering du får, vilket i slutändan höjer din profil i ditt samhälle.
Investera lite tid att bygga din online-närvaro. Även om du har en butiksbyggnad, är det fortfarande viktigt att vinna någon form av online-närvaro. Detta gör att kvinnor från större område kan komma att kunna handla i din butik. Anlita en professionell webbdesigner för att bygga en webbplats som gör att du kan dra nytta av e-handel. Var noga med att dina plagg tydligt visas på webbplatsen och att kunderna lätt kan hitta information om din butik.
Engagera dina kunder. Kör inte som en genomsnittlig butik, krydda upp saker. Ordna fashion-relaterade händelser eller håll modevisningar i din butik. Plus-size kvinnor bli inspirerade om butiken inte bara bär kläder som smickrar deras kurvor, utan också tillgodoser dem med händelser som liknar de händelser som modeklädbutiker gör för sina kunder.
Hur din butiksinredning ser ut är viktigt eftersom det är det som drar kunder till din butik för att titta på dina plagg. Kläder ska visas på skyltdockor i ett smickrande ljus, en aspekt som är mycket viktig för klädshoppare. De vill se hur kläderna kommer att hänga över deras kropplinjer.