Öppna ett konstgalleri på nätet

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Konstgallerier ses inte längre som bara för de rika - många människor med måttliga inkomster har möjlighet utrusta sina hem med unika konstverk, och inte all konst är dyr. Med den ökande användningen av teknik, har online konstgallerier gjort konst ännu mer tillgänglig. 

Details

Starta en online konstgalleri kan vara en lönsam affär för dig som är konstälskande företagare. Fungera som en konstmäklare till konstnärer i din kommun och omgivande områden hjälper dig och artisterna tjäna pengar från försäljning av önskvärda målningar, fotografi, keramik, keramik, skulptur och andra konstverk. Eftersom det faktiska arbetet med att förberedda och organisera ditt galleri på nätet innebär mycket konstnärligt arbete har du kvar den kreativa sidan av verksamheten med liten eller ingen avbrott. 

Sälja konst på nätet innebär, till skillnad från en fysisk etablering, att galleriet är alltid öppen för intresserade köpare. Startkostnader kommer att vara mindre än för en traditionell verksamhet, men som med alla online-företag, beror framgången på att driva trafik till din webbplats. Att bli en konstmäklare är det enklaste sättet att starta en egen art verksamhet utan stora pengar, och mycket av arbetet kan göras från ditt hemmakontor.

Innan du börjar

Öppna ett galleri som passar din budget, stil och affärsmål. Lär dig allt du kan om vilken typ av konst du planerar att sälja i ditt galleri genom att tala med artister, besöker museer, läsa böcker och titta pedagogiska videor. Ju mer kunskap du har, desto mer sannolikt är det att du kommer att kunna hjälpa ditt galleri frodas. Fundera på webbplatsens layout, funktioner och innehåll. Om du bestämmer dig sedan för att utöka ditt galleri, kan du välja att uppgradera hemsidan vid ett senare tillfälle. Välj en nisch för din online konstgalleri. Till exempel kan du välja att sälja västerländska, moderna, digitala eller blandade medier konst i galleriet.

Starta ett online galleri

Välj en plattform att använda för din galleriverksamhet, som gör att du kan ställa in ett inventeringssystem för konsten du säljer, behandla betalningar och ge potentiella kunder med information om varje del. Det är bäst att välja en plattform som gör det möjligt för fasta priser snarare än auktioner för att undvika att sänka värdet på konstnärernas arbete. 

Skaffa konstverk att sälja på webbplatsen - från din egen- och andras portfölj, eller bara från andra konstnärer. Du kan ta ut en månadsavgift för att visa ett arbete, eller en provision för varje såld del. Köp ett professionell klingande domännamn. Hyra webbutvecklare för att utforma och skriva text för webbplatsen. Skapa olika sektioner för specifika typer av konst om du har olika konstnärer.

Gör webbplatsen lätt att navigera och inköpsprocessen så enkel som möjligt. Frakt förluster från konst som kan skadas under transporten skapa en skuldsituation för ditt företag. För att undvika detta, se till att försäkra att alla paket levereras på rätt sätt.

Kontakta konstnärer

Sätt ut en uppmaning till konstnärer genom att publicera erbjudan på populära konstwebbplatser och webbforum, lägga flygblad och skicka e-postmeddelanden till lokala högskolor och universitet med konstprogram. Ta kontakt med lokala konstnärer och konstföreningar inom ditt samhälle och skapa en solid bas av kontakter inom konsten som söker efter sätt att sälja mer av sin konst. Prata med dessa lokala konstnärer om deras arbete och erbjud dina tjänster. Artister vill nästan alltid sälja mer av sina konstverk och du måste få dem förstå fördelarna med att kunna nå fler kunder, och hur dina tjänster gör det möjligt för dem att ägna mer tid åt att skapa konst.

Diskutera med dem hur du planerar främja deras konst och sälja den online genom din hemsida. Du kan kräva att konstnärer betalar en fast avgift för att visa upp sina objekt, eller erbjuda dem en procentandel av försäljningen. Överväg att starta ett galleri som begränsar antalet konstnärer som visas. Satsa hellre på kvalitet än på kvantitet. En online konstgalleri med 200 artister behöver inte vara mer framgångsrikt än det med 20 artister, helt enkelt därför att köpare kommer lättare vilse i mängden av olika stilar och kan aldrig hitta "rätt" arbete bland så många konkurrenter.

Skriv ett avtal

Klargör skriftligen din relation med konstnärer och hur driften av galleriet ska fungera. Vissa gallerier fungerar som mellanhänder, presenterar alla objekt och konstnärer är ansvariga för att skicka arbetet till kunden när försäljningen är slutförd. Andra gallerier säljer endast sekundära verk (utskrifter, produkter) som skapas från ursprungliga arbeten. Till sist, många gallerier tar faktiskt hand om hela arbetsprocessen och slutför hela transaktionen utan artisternas inblandning. 

Bestäm provisionen mellan dig och de artister som visar sina arbeten i ditt online-galleri, eventuella avgifter du planerar att räkna in såsom frakt eller försäkring och om du kommer att ge plats åt konst eller låta konstnärerna att transportera verk själva när det säljer. Utveckla ett enkelt kontrakt som innehåller denna information för varje konstnär och låt dem själva skriva under - spara originalet på filen och ge en kopia till varje konstnär.

Marknadsföring

Gör en marknadsföringsplan för ditt online-galleri- du kommer att behöva den inte bara för att sälja konst, utan också för att uppmuntra konstnärer att sälja via dig i första hand. Använd olika metoder för att visa upp konsten du säljer. Sälj konst genom direkta transaktioner på hemsidan eller indirekt genom kontakter med konststudior, gallerier och utställningar. Ju fler alternativ ett galleri erbjuder, desto större chans att du kommer att kunna sälja dina objekt. 

Skapa en kalender som innehåller alla konstutställningar och evenemang i din region. Dessa händelser ger ett antal möjligheter för att möta nya artister att lägga till sin kundlista, så var beredd att dela ut visitkort och ta ner kontaktuppgifter för konstnärer du möter. Planera för att delta på så många av dessa händelser som möjligt och prata med konstgalleri ägarna om att möta några av dina konstnärer. Skriv ut några visitkort att ta med dig vart du än går, och berätta för andra om din webbplats och dina tjänster. 

Pröva att skicka pressmeddelanden till lokala konstpublikationer, organisationer och college avdelningar, håll lokala evenemang där dina artister kan träffa potentiella köpare, starta en blogg och gå med i nätverk med andra konstintresserade och konsthandlare. Behåll ett konsekvent tema med ditt online-galleri genom att noggrant välja objekt att ta med. Till exempel, om ditt galleri är ett som visar upp självlärda konstnärer, accepterar inte arbete från någon som är formellt utbildad, oavsett hur väl deras bitar passar in med resten av konsten du säljer och oavsett hur begåvade de är. 

Marknadsför ditt konstgalleri och arbeten på nätet. Populära sociala nätverkssajter kan du använda utan kostnad. Online forum avsedda för konstnärer och konst entusiaster kan också sätta dig i kontakt med fler potentiella kunder. Ge en separat portfölj sida för varje enskild konstnär där alla objekt beskrivs med konstnärens egna ord.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image