Starta ett konstgalleri

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Om du har ett intresse för konst och vill starta ett företag, starta ett konstgalleri är något att överväga. Att driva ett framgångsrikt konstgalleri kräver förberedelse och hårt arbete. Som en konstgalleri ägare, kommer du presentera verk av konstnärer som skulptörer, målare, formgivare smycken, vävare, fotografer och mer för allmänheten. Du kommer också att ge konstnärer en möjlighet att visa upp och sälja sitt arbete och tillåta människor att uppskatta och köpa konst.

Details

Innan du börjar

Skaffa om möjligt praktisk arbetserfarenhet i ett galleri. Många museer och gallerier ger sommar praktikplatser till studenter, nyutexaminerade och övriga konstintresserade. Volontärarbete är ett utmärkt tillfälle att nätverka med andra konstnärer, samtidigt som man håller ström med de senaste nyheterna om din lokala konstscen. Det kan ge också "insider" kunskap om galleribranschen. 

En av de viktigaste aspekterna av att driva ett framgångsrikt galleri är förmågan att hitta nya talanger samt presentera erfarna talanger. Gå ut i konstvärlden och lokalisera konstnärer som producerar arbete du är intresserad av att visa. Var aktiv -konstnärerna kommer inte bara att komma till dig. 

Bestäm vilken typ av galleriet som du vill öppna. Välj mellan kommersiella, ideella eller artist ägda. Med ett kommersiellt galleri, de utställda objekten representerar den huvudsakliga källan för inkomst. Syftet med ett ideellgalleri är att tillhandahålla en tjänst till samhället, inte tjäna pengar. Ett konstnärsägda galleri ägs och drivs av en eller flera konstnärer. 

Prata med vissa konstgallerisägarna. De behöver inte vara konkurrerande konstgallerier (gallerierna i ditt område av staden). Ett konstgalleri ägare i en annan stad kan vara mycket öppen för att ge dig råd om hur du kommer igång. De kan ha värdefulla tips om vad du ska se upp för, och de kan ha några bra kontakter de är villiga att dela med dig.

Hitta en plats

Titta i din stad och omgivande områden eller kontakta en fastighetsmäklare för att hjälpa dig att hitta en bra plats. En faktor i valet är om människorna i ett visst område är intresserade av konst och om de faktiskt skulle behöva ett konstgalleri. Om personer i din stad (eller omgivande områden) inte är särskilt intresserade av konst, ditt företag förmodligen kommer inte att gå bra. Dessutom måste du veta din målgrupp, var de bor och försöka placera konsthallen nära den platsen.

Välj galleritema

Välj tema och typ av konstverk du vill ställa ut. Bestäm vilken typ av konst som du vill visa och sälja och artisterna som du vill arbeta med. Ett sätt att göra detta är genom att besöka gallerier som visar vilken typ av konstverk som du är intresserad. Dessutom går ut i ditt samhälle och omgivande områden för att identifiera artister som skapar arbete du vill visa. 

Välj antal konstnärer som du vill acceptera, tänk på din galleristorlek vid beslut här. Välj målningar och bitar du tror kommer att sälja i ditt galleri. Börja i liten skala och som ditt konstgalleri blir mer populärt, fortsätt att växa. Du kan välja mellan konst, folkkonst (som täcken och andra hantverk), vissa perioder konst (impressionism, retro art), konst hantverkare, popkonst, antik konst eller vissa medier såsom målningar, keramik eller skulpturer. Även om du kan välja ha en mängd olika konstföremål i galleriet, att specialisera dig på ett visst område kan hjälpa dig att få fler kunder.

Hur du designar gallerirummet

Utformningen av ett gallerirum är nästan lika viktigt som själva produkterna. Liksom alla andra former av design, är butiksyta en möjlighet för uttryck. I detta fall är uttrycket ett meddelande till kunden om dina produkter och slutligen om dig själv. Med rätt kombination av artisteri och praktiska, kan du skapa ett utrymme som ökar försäljningen och uppmanar kunderna tillbaka för mer. Uppskatta vad du arbetar med.

Bestäm förhållandet mellan storleken på din plats och det maximala beloppet för kundens trafik du kan förvänta dig. När du bedömer hur mycket utrymme dina kunder kommer att behöva för att flytta sig runt bekvämt, dra en logisk flödesriktning på planritningen. Räkna var kassan kommer att vara och markera den på planen. Resten av utrymmet använder du för att skapa en atmosfär som kan visa upp dina produkter. 

Tänk på hur du vill att kunden ska känna när hon går in i butiken. Detta omfattar nästan alla sinnen. Ett av de mest effektiva sätten att skapa atmosfären är genom rätt belysning och musik. Köp tavlor från konstnärer som ska ingå i ditt galleri Du kan antingen köpa målningarna direkt, eller så kan du placera dem på kommission. Du bör lägga plus 50 procent på priserna. Bestäm hur många konstnärer och objekt som du vill ta. Ta storleken på ditt galleri i beaktande. Du bör ha inte mindre än 10 konstnärer kontrakterade att börja.

Om du säljer på kommission kan du ta så många artister på som du vill. Välj bara målningar eller verk som du känner kommer sälja i ditt galleri. Du behöver inte acceptera varje stycke konstnären ger dig. Skriv kontrakt. Dessa avtal bör innehålla hur mycket pengar konstnären kommer att betalas för varje specifik målning och hur länge du är villig att hålla fast målningen om den inte säljer. Galleriägaren bör ha rätt att granska varje objekt i slutet av året och returnera den om den inte ser ut som det kommer att sälja. Ge konstnären en chans att ersätta stycke med en ny fräscht stycke.

Erbjud konstundervisning i ditt galleri

Bjud framtida konstnärer och intresserade konstsamlare i galleriet för att starta en klass. Betala en nominell avgift eller byteshandel med en lokal konstnär att undervisa en ritning, målning eller lera i ditt galleri. Be konstnären att leverera allt material för klassen. Annonsera klassen i lokala publikationer och webbplatser. Fråga varje klassmedlem att skriva i din gästbok.

Marknadsför ditt galleri

Ditt jobb som konsthandlare är att kontinuerligt bredda din publik. Ett av de mest effektiva sätten att marknadsföra din konst för fler är att tala om din konst i språk alla kan förstå. Kom ihåg - det stora flertalet människor inte utbildas om konst och har kanske inte djup förståelse som du gör. Så håll det enkelt. Oavsett hur internt glädjande det kan vara att stoltsera dina kunskaper eller slunga jargong, och gå helt över någons huvud med vad du vet, inse att om du kan imponera dem i det ögonblick, kommer du i slutändan skrämma bort dem. 

Bygg kontinuerligt din e-postlista. Du vill ständigt ökande antal människor att få information om dig och ditt galleri. Samtidigt, håll dina meddelanden till ett minimum (inte mer än en eller två per månad), och inom rimlig närhet till datum för dina visningar eller andra konsthändelser. 

Gå till lokala museer, konst organisationer, konstföreningar och återförsäljare och visa upp dina konsthändelser och insamlingar - inte överallt hela tiden, men definitivt på de institutioner och organisationer som är relevant för den typ av konst du handlar med. Stöd lokala ideella aktörer, donera konst (eller andra medel) till välgörenhetshändelser, och om möjligt, till slut håll sådana händelser på ditt galleri. Du vill bli erkänd i konstsamhället och att rätt personer ska känna till dig. 

För att få en lyckad öppning, leverera pressmeddelanden och inbjudningar en månad i förväg och nätverka med så många människor som möjligt. Om det är i din budget, annonsera via tidningsannonser eller radio annonser. Dessutom kan du skapa en webbplats där du ger information om galleriet och särskilda evenemang. Bjud in allmänheten till galleriet genom samhället publikationer, webbplatser och reklam på lokala anslagstavlor. Skicka inbjudningar till dem på din e-postlista så att de delta i öppet hus som VIP-gäster. 

Erbjud galleri turer med bakgrundsinformation om konstnären för att skapa intresse kring objekt. Be varje gäst att skriva in sig i din gästbok som sedan blir en del av din post och e-postlista för framtida annonser.

Tänk på!

Först och främst måste du ha en vision, och allt du ställer ut och erbjuder till försäljning bör exemplifiera denna vision. Tänk dig att varje konstverk och varje konstnär du presenterar i ditt galleri som penseldrag i en målning. Människor som köper konst vill veta varför de ska köpa den från dig istället för på galleriet på gatan.

Målmedveten val av konstnärer och konstverk hjälper dig upprätta en identitet för dig själv och ditt galleri, och förbättra besökarnas förståelse av vad ditt galleri handlar om. Nu för att åstadkomma allt detta måste du specialisera, skapa dig en nisch och hävda att det som din. Bli expert på det du gör, försök inte att veta något om allt, försöka veta allt om någonting. Samlare uppskattar kunniga informerade återförsäljare, de som förstår och kan tydligt förmedla betydelsen av deras konst och konstnärer från flera perspektiv, inklusive stil, mening, ämnesområden, relevans, originalitet och så vidare. 

Etablera ditt rykte bland konstnärer är minst lika viktigt som kundernas. En vilja från kvalitets konstnärer att betrakta galleriet som en livskraftig plats för att visa sin konst är nyckeln till din framgång. Om du inte kan få konstnärerna, kan du inte få konsten. 

Var medveten om att framgång inte kommer direkt. Du måste bygga upp ett rykte. Ett galleri är inte en social klubb för dina vänner, artister du vet, människor du gick på konstskola med, eller andra som älskar dig. Ditt galleri är ett företag. Någonstans på vägen måste du blanda nya fräscha betalande kunder i mixen och lära dig att filtrera bort alla dem som inte har för avsikt att stödja dig, ekonomiskt eller på något annat sätt. Det är det enda sättet att överleva.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image