Butiksinredning

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Enligt undersökningen går ungefär dubbelt så många förbipasserande in i en butik om det finns bra skyltfönster. Ändå missköter många butiksägare sina fönster. Fönster är många gånger underutnyttjade, trots att de är de enda kommunikations ytor som butikerna har 365 dagar om året. Tomma, trista skyltfönster väljs naturligtvis bort, men även många andra alldeles för röriga för att fånga kundernas intresse.

Details

Om du älskar att blanda och matcha mönster eller arrangera möbler, kan du överväga att starta en inredningsverksamhet. Att starta och driva butiksinredning kräver att du har en omfattande bakgrund från olika branscher och vet vad en butik kan behöva i ett begränsat utrymme.

Vägen till framgång går genom fönstret

Butiksinredning är en förening av arbetsutrymmes specifikationer och personliga smak. Det är också en fusion av effektivitet och bekvämlighet. Butiksinredning skall förvara och exponera artiklar på ett säljande sätt och samtidigt vid behov enkelt kunna tillgodose krav på enkel påfyllnad. Är skyltfönster lockande kommer kunder troligtvis att gå in i affären. 

För att väcka uppmärksamhet ska skyltfönstret gärna på något sätt bryta av mot omgivningen. Om det ligger vid en gata med mycket rörelse bör man skala av med enhetliga färger så att det inte brusar. Man ska inte heller plocka fram hur mycket som helst utan måste också ha luft. Detta är det vanligaste felet som butikerna gör.

Hur fungerar det?

Butiksinredning bör göra upp plan för alla ytor i en butik: från golv eller mattor, till kassa, vägg mönster och enskilda arbetsutrymmen. Vid behov kan installation av utrustning som behövs för det dagliga arbetet också blivit en del av köpet. Vissa butiksinredningsföretag har blomstrat mycket när de beslutade att specialisera sig på endast ett fält: som restauranger, eller vandrarhem etc. Detta begränsar emellertid en potentiell marknad exponentiellt.

Innan du startar denna verksamhet, kan du först överväga om din butiksinredning företag ska rymma olika verksamheter eller endast ett verksamhetsområde. Om du exempelvis bestämmer att du ska inreda restauranger, omfattande kunskap om restaurang behov behövs. En italiensk restaurang kommer naturligtvis att vara mycket annorlunda än en japansk inspirerad restaurang. En 70-inspirerad restaurang kommer att ha en speciell design jämfört med ett elegant modern kaffe. Och så vidare.

I varje fall finns det fortfarande standarder att följa. Det matlagningsområdet bör uppfylla hälsonormer (med avseende på antalet kylare, matlagning utrustning som grill, etc.) som motsvarar lokala myndighetsstandarder, beträffande kök, avfallshantering etc. De offentliga områden som i matsalen och butik fasaden också beaktas. En unik "tema" eller koncept för restaurangen kan locka potentiella kunder - men komfort, användarvänlighet och service väger också tungt. 

Om du börjar denna verksamhet i mindre skala, kan du samla ett nätverk av leverantörer som du kan få bra erbjudanden ifrån - utan att ge avkall på kvaliteten. Med detta koncept du spelar inte bara "inredningsarkitektens" roll, utan också fungerar som en länk mellan företagare och leverantörer. Den enda nackdelen med detta arrangemang är att man inte alltid har kontroll över dina leverantörer och vad de kan erbjuda dig i en begränsad tid.

Det bästa du kan göra är att styra (till exempel) krögare till en lista på vad du kan erbjuda, eller snarare, vad dina leverantörer kan erbjuda. Kanske varje önskemål som de krögarna vill ha inte kan tillgodoses under en viss tid, och i princip är det ditt jobb att välja rätt alternativ och få saker att fungera.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image