Matmäklare

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Dagens kunder har allt mindre tid och kunskaper för att laga mat hemma, och marknaden för färdig och snabbmat går framåt med stora steg. Många spår att försäljningen av färdigmat kommer att öka med 20% om året. Frågan är vem som ska sälja den. I framtiden kommer nya lösningar att krävas av de som vill vara med på matmarknaden och slåss om kunderna.

Details

Trender

Stormarknaderna som har resurser håller på att utvecklas till upplevelsecentra som förses med allt mer luxuösa restaurangavdelningar och där duktiga kockar jobbar. Fast food kiosker dyker upp i varje gathörn, restauranger satsar på färdiga matlådor, färska smörgåsar, pajer, pizzor och sallader som man kan beställa för avhämtning. Förändringarna på matfronten innebär både möjligheter och hot för de vanliga matbutikerna. Även om man har både restauranger och korvkiosker som närmaste konkurrenter kommer färdigmaten i butiker att spela en stor roll.

Bakgrund

Många skulle tänka sig att köpa snabbmat i sin butik om det fanns mer att välja på, möjlighet att köpa varm mat och om de kände att matintresset fanns i butiken. Gränserna mellan restaurang och butik suddas ut samtidigt som begreppen kund och gäst blir till ett. Redan idag finns det matbutiker som erbjuder varm mat som serveras direkt i butiken eller tas med hem. Men de flesta små matbutiker som kunde sälja färdigmaten gör inte det för att de inte har plats för ett eget kök. En annan orsak är att de inte har råd att anställa en bra kock. De tjänar helt enkelt inte så mycket på att laga och sälja egen mat i butiken. Det blir inte så mycket dyrare att köpa allting klart.

Så gör du

Nytänkande är nyckeln till överlevnad för de små matbutikerna. För att behålla sina kunder måste de satsa på färdigmaten. Restaurangerna är bäst på att laga mat, butikerna är duktiga på att sälja matvaror. Här finns stort utrymme för duktiga mäklare som har kunskaper om matmarknaden.

Din uppgift är att förmedla färdiglagad mat från restauranger till matbutiker. Det kan vara mat från en restaurang men också från olika leverantör för att skapa variation och större valmöjligheter för butikens kunder. Färdiglagat i butiken blir dyrare än att köpa råvaror men billigare än att äta på restaurangen. Kunderna har hela veckans meny på nätet så att de ser vilka måltid som serveras även kommande dagar. 

Din uppgift är att hitta de butiker som vill börja med att sälja färdigmat. Det som passar vissa butiker går kanske inte alls i andra och för att kunna erbjuda individuella lösningar måste du analysera kundunderlaget. Sedan kan du utvärdera butikens andra förutsättningar, hitta leverantör och ge förslag till sortiment och säljaktiviteter.

Som ett alternativ kan du också förmedla mat direkt till kunden. Du ser till att kunden hittar och får den rätta rätten körd till dörren. Kundens matönskemål löser du genom att samarbeta med restauranger och budfirmor.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image