Abonnera på pizza

Key Info:

10 000 - 50 000 kr
Image Two

Snabbmat har under de senaste åren blivit ett synonym för vår tid. Utbudet har ökat dramatiskt och färdiga mackor, hamburgare, korv och pizza är bara några exempel på vad som går att köpa. Pizzatrenden pekar uppåt. Med undantag för korv och hamburgare är det ingen annan snabbmat som slagit igenom så stort som pizzan.

Details

Att köpa en Capricciosa eller Calzone idag är lika självklart som att köpa en specialare i korvkiosken. Hämtpizzan är för många ett självklart lunchval av snabbmat. Den har tom blivit en av de populäraste rätter i många svenska hem.

Trender

Tiden när man gick ut, satte sig på en restaurang och beställde sin pizza är ute. Bara en mindre del av alla pizzor säljs i butiken. Idag när man i genomsnitt tillbringar fem år av sitt liv i köer och sex månader framför trafikljus är hemlevererad pizza den perfekta lösningen. Nya pizzerior poppar upp som svampar ur asfalten. Konkurrensen bland butiker som levererar pizza har hårdnat. Överetablering har gjort att priserna är låga och knappt motsvarar kostnaderna för personal och råvaror. De flesta pizzerior har bara en eller högst två anställda.

Så gör du

För att behålla kunder måste de satsa på nytt sortiment och ökad service. Här ligger idén. Britterna får varje morgon sin mjölk tillsammans med tidningen. Svenska barn har sitt "lördagsgodis". Varför skulle inte vuxna kunna ha sin "lördagspizza"? De flesta pizzakunder beställer sin pizza regelbundet och skulle de kunderna abonnera på pizzan blir det enklare både för dem och för de som levererar pizzan. Om kunden har en stående beställning eller köper samma sorts varor regelbundet kan företaget också samla kunskap om den enskilde kunden. Det innebär att pizzeriaägare enklare kan planera leverans, förbättra och komplettera erbjudanden, ge rabatter eller meddela om nytt sortiment. 

Ta kontakt med pizzerior och presentera detta konceptförslag. De flesta pizzerior har inget kundregister trots att de kunde få stor nytta av ett sådant. Ta fram uppgifter om de som köper pizza flera gånger under en månad genom att observera beställningslistor som finns i pizzerior. Sedan när du vet vem som köper, när de köper och hur många gånger, kan du göra ett strukturerat kundregister och bearbeta attraktiva beställare med ditt erbjudande.

De som beställer pizzan sparar tid genom att slippa ringa och vänta i kö eller själv gå till pizzerian. Lunchpausen kan de ägna åt att äta just lunch i stället för att försöka beställa den.

Tänka på

Detta är framför allt en storstadsidé, där det finns gott om pizzabeställare. Idag när man kan abonnera på strumpor, rakblad eller medicin borde det inte vara så konstigt att abonnera på maten. Alternativt kan detta koncept användas även vid regelbunden hemleverans av andra artiklar som ex mjölk, bröd, grönsaker och så vidare.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image