Hemleverans av livsmedel

Key Info:

100 000 kr - 200 000 kr
Image Two

På grund av komplexiteten i arbetet och stressig livsstil, människor har ofta svårt att hitta en tidslucka för daglig eller veckovis shopping. Dessutom, även om tiden är tillgänglig kan inköpsronden för vissa grupper identifieras som en aktivitet som är stressande och tidskrävande. Leveranstjänster bidrar till att göra livet enklare och bekvämare.

Potentiella kunder är de som inte har tid att handla mat eller de som inte kan lämna sina hem på grund av dålig hälsa eller ålder.

Details

Du behöver en pålitlig bil för att gå till lokala livsmedelsbutiker och för att kunna leverera. Kunderna betalar för sina livsmedel och en avgift vid leverans. Du bestämmer dina egna arbetstimmar, leveransområde och leverans avgifter. Utrustning som krävs: pålitlig fordon, dator med internet uppkoppling och skrivare, mobiltelefon.

Komma i gång

Kontakta butiker i ditt område som vill samarbeta. Vissa större livsmedelsbutiker har börjat erbjuda sin egen online beställning och leverans av matvaror, men det kan vara lättare och billigare för dem att ingå avtal med en oberoende leverantör som levererar deras livsmedel. 

Du erbjuder upptagna, äldre, handikappade, sjuka och trötta konsumenter en service som gör matinköp enkelt, bekvämt och bekymmersfritt. För en avgift shoppar du åt dem och levererar på plats! De ger dig en inköpslista, du går till mataffären, varuhus, grönsakshandlaren etc., köper och levererar till deras hem eller kontor.

Du behöver inte ha tidigare detaljhandel erfarenhet. Allt du behöver är den rätta attityden och "kund i fokus" tänkesätt. Marknadsföring är egentligen din enda startkostnad, så länge du har ett tillförlitligt fordon som kan rymma ett stort antal matpåsar. Om du inte redan har ett, investera i en skåpbil med kyl- och fryssystem för att hålla maten kall om du planerar att leverera flera beställningar i en resa.

Leveransprocessen

För att bli framgångsrik i denna verksamhet en särskild uppmärksamhet måste ges till leveransprocessen. Du måste se till att alla produkter levereras i tid och utan några skador. Därför måste du ha ett pålitligt transportfordon också. Vidare, om efterfrågan ökar med en stor marginal, kommer ytterligare personal krävas för att leverera eller hantera kundorder. 

Bestäm leveranstid och aktuella leveransområden. När kommer du vara där för att leverera livsmedel? Om personen beställer kl. 17.00 på en fredag, kommer du att leverera på lördag morgon? Bestäm vilka tider du är villig att arbeta, med hänsyn till den tid det tar att ta emot beställningar, förberedda inköpslistorna och göra shopping. Du kan välja en stad, och sedan ta extra betalt för leveranser utanför stadsgränsen, eller så kan du bara tjäna en stadsdel. Börja smått och lägg till fler leveransområden som du får mer koll på verksamheten och arbetsbelastning.

Orderläggning

Försök att hålla orderläggning enkelt. Det finns många möjligheter för hur beställningar kan placeras. Telefon, e-post och fax är alla bra alternativ. En standardiserad livsmedelsbutik inköpslista kan vara till hjälp när du upprättar ett stort antal kunder. Ordna listan efter var varan finns i butiken för att göra shoppingtid mer effektiv.

Avgifter för service

Liksom orderläggning, det finns många olika sätt att ställa in en avgift struktur. Om du vill hålla det enkelt, ta ut ett schablonbelopp för varje resa. Till exempel kan du annonsera en shoppingavgift, som inkluderar två timmars shopping, leverans och körsträcka - kostnader för livsmedel ingår ej. Nackdelen med detta sätt är att det inte kommer att tilltala kunder med små beställningar. Ingen kommer att betala 100 kr avgift för att ha 80 kr värde av levererade livsmedel.

Arrangera dina priser beroende på beställning storleken kan dra in fler kunder. Ju mer beställs och längre körsträcka – desto mer kostar det. Andra möjligheter inkluderar avgifter separat för körsträcka eller extra avgifter för shopping på mer än en butik. Besök gärna andra matleveranswebbplatser för att ta reda på vad som är standardpriser i branschen.

Hitta dina kunder

För att få din leveransservice igång behöver du kunder. En bra marknadsplan är viktig. Skapa attraktiva flygblad som belyser de tjänster du erbjuder. Inkludera information om hur beställningar ska göras, kontaktinformation och avgifter. Gör dig tillgänglig både via telefon som e-post.

Potentiella kunder kan vilja ha flera kommunikationskanaler tillgängliga. Var strategisk med var du delar ut flygblad. Sök dig till områden där de flesta familjer har två arbetande föräldrar. Hitta kvarter som befolkas av pensionärer som kanske inte kan handla för sig själva längre. Lägg in flygblad på anslagstavlor på bibliotek, lokala fritidshem och offentliga ställen. Träffa butiksägare och fråga om du kan hänga flygblad på anslagstavlor i deras butiker. Utveckla en professionell relation med butikschefer. De kan vara villiga att dela ut flygblad till kunder i utbyte för att göra en större försäljningsvolym i sin butik. 

Rikta dig till kvinnor kan bli en produktiv marknadsstrategi, eftersom dem i de flesta hushåll gör majoriteten av matinköp och matlagning. Placera flygblad på bilar på skolans parkering, mödravårdscentral eller andra platser som besöks främst av kvinnor. Lämna flygblad vid daghem kan vara ett bra sätt för marknadsföring av dina tjänster. Föräldrar som använder dagis arbetar oftast heltid och är mer benägna att anmäla sig till en matinköp tjänst. Skicka en kopia av din flyer till vänner och familj, och be dem att sprida ordet om ditt nya företag. Mun till mun kan vara ett kraftfullt marknadsföringsverktyg. 

Designa din hemsida som innehåller detaljerade beskrivningar av dina tjänster, priser, kontaktinformation och aktuella platser där kunder kan göra sina beställningar. Annonsera dina leveranstjänster genom att dekorera företagets fordon med ditt firmanamn, logotyp och hemsida. När ditt företag kommer i gång erbjud bonusar och andra stimulanser för att hålla kvar dina kunder.

Skicka ut ett veckobrev med unika erbjudanden från livsmedelsbutiker för aktuell vecka. Inkludera recept som använder livsmedel som finns till försäljning. Mest av allt, kom ihåg att utmärkt kundservice är nyckeln till en framgångsrik verksamhet.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image