Tillverka och sälja dina egna energidrinkar
Key Info:
Info
Vem som helst kan skapa en välsmakande dryck. Att starta ett företag som tillverkar och säljer energi dryck kräver däremot mer arbete. För att bli framgångsrik, måste du skapa en unik produkt och göra djupgående marknadsundersökningar.
Hur gör du?
Tänk den exakta typ av dryck du vill sälja. Varje energidryck tjänar ett syfte och mål. De stora drickföretagen säljer grundläggande sportdrycker som Gatorade och Powerade, drycker som hävdar att förbättra prestandan. Andra säljer koffein -baserade energidrycker som Red Bull och Rockstar eller naturliga energidrycker som Guru, Blue Sky Blue.
Bestäm vilken typ av dryck du vill skapa och ta reda på vem dina konkurrenter skulle vara. Gå till gym, hälsokostaffärer och närbutiker för att upptäcka vad som finns på hyllorna och vad konsumenterna köper. En storsäljare i en ekologisk mat butik kommer att vara annorlunda än en storsäljare på ett gym kedja.
Tänk också din specifika målgrupp i termer av geografi. Utvärdera din målgrupp lokalt och tänk över hur drycken kommer att tas emot bland dem.
Hyr en expert
Om du inte har arbetslivserfarenhet inom energi dryckesindustrin, bör du prata med någon som är specialiserad på detta område. En expert kan ge värdefull kunskap och kontakter som du kanske inte har på egen hand. Detta inkluderar viktiga uppgifter på tidigare framgångar och misslyckanden, relationer med press, de bästa leverantörerna av råvaror, anslutningar till distributörer och en förståelse för den större drickmarknaden.
Skapa din drink
Oavsett om du börjar blanda ihop olika ingredienser i ditt garage eller anlita ett företag med högteknologisk dryck forsknings och utvecklingsteam, du behöver en bra drink. Tänk på råvaror, smak och målgrupp för just din smak. Tänk på det primära syftet med energi dryck och välj ingredienser baserade på det. Bestäm om du vill att det ska innehålla juice, koffein, vitaminer, kosttillskott eller växtbaserade ingredienser.
Marknadsföring
Hur ska din produkt skilja sig från resten? Vem är din kund och hur kommer du sälja till dem? Hur kommer du låta distributörer, återförsäljare och konsumenter veta om din produkt? Vad är din startbudget och vem kan hjälpa dig med marknadsföring!
Hitta kunder och sälj dina drycker till grossister, distributörer, närbutiker och stormarknader. Skapa varumärkeskännedom. Det spelar ingen roll om du har en välsmakande dryck om ingen vet om det. Sponsra ett idrottsevenemang, prata med lokala gym, dela ut prover på konserter och hyr en talesman eller modell.
Det viktigaste är att bryta igenom massor av energidrycker på marknaden med en unik produkt. Självklart kan du annonsera. Om du har tillräckligt med pengar kan du få en lyckad filmpersonlighet eller en idrottsman, att godkänna din produkt. Eftersom dessa människor har en hel del påverkan troligen deras anhängare skulle köpa de produkter som de stöder. Men detta är mycket dyrt, kändisar ber ofta om en mycket hög ersättning för att stödja en viss produkt. Men det är värt att försöka eftersom de har en enorm mängd anhängare.