Hemleverans av frukt och grönt
Key Info:
Info
Dussinet olika sorters sallad och exotiska frukter är inget ovanligt. Specialutbildade anställda håller ordning på avdelningen, sorterar bort sådant som börjar bli övermoget och arrangerar hyllorna.
Hur ska en stackars torghandlare kunna konkurrera mot sådana välutvecklade aktörer? Visst kan man börja sälja läskedrycker eller hantverk på torgen, men oftast går det att hyra platserna på torget i sexmånaders intervall, trots att försäljningen inte kommer igång förrän i april.
Så gör du
Affärsidén är service. Frukt och grönsaker är ju en färskvara. Varför vänta på kunderna när man lika gärna kan leverera direkt. Dina kunder är både privatpersoner och företag. Det kan vara en restaurang som vill servera färsk sallad till lunch eller en frisörsalong som vill bjuda kunderna på en frukt under tiden de väntar på sin tur. Priset på den frukt som levereras ligger något över detaljhandelns priser men kunderna får alltid färskt frukt och sparar massor av tid.
Arrangera fruktbufféer och fruktkorgar och leverera direkt till kunden. Låt kunderna välja mellan några olika färdigt arrangerade korgar med säsongens blandade frukter och grönsaker. När du skriver din reklam använd hälsoargument. Betrakta inte frukten som en kostnad utan som en investering i hälsa.
Komma i gång
Bestäm vilken frukt och vilka grönsaker du ska arbeta med, vilka priser och hur ofta du ska leverera till butiker och till privata hushåll. Till exempel, utforma innehållet genom att välja ett antal aktuella frukter och grönsaker varje vecka och ta ut ett fast pris per låda.
Köp själv in frukt och grönsaker hos någon grossist, och om du har egna odlingar kompletterar du sortimentet med de frukter som du inte har. För att kunna erbjuda större utbud på frukt och grönt kontrollera olika importörer och lokala säljare.
Du behöver ett leveransfordon ex. en skåpbil med kylrum och boxar samt frysenhet om du planerar att sälja frysta varor, monterade hyllor på olika höjder, för att visa produkter, en våg.
Dessutom bör du kunna erbjuda en mobil lösning för betalningar- en mobil kortläsare eller swish.
Att tänka på
För att bli framgångsrik måste du ha goda kunskaper om färsk frukt och grönsaker - så att du vet hållbarhetstid hos olika produkter, vad som är säsongaktuellt och hur man identifierar färskhet och kvalitet.
Det gäller att veta vilken frukt och grönt du ska köpa in och hur den ska packas i korgarna. Alla frukter har inte samma mognadsgrad och är inte lika känsliga. Som alternativ kan du köpa ekologiskt odlad frukt och grönt, när sådan finns. För dina kunder betyder det en merkostnad men å andra sidan är KRAV-märkt ofta någon som kunderna gärna betalar mer för.
Papperspåsar är något billigare men de är varken snygga eller miljövänliga som pillkorgar. När det gäller mindre beställning kan du använda papperspåsar. Har du levererat alla produkter kan du på tillbakavägen plocka de tomma förpackningarna och se om det finns eventuell reklamation. Vill någon köpa även korgen då debiterar du extra.
Marknadsföring
Använd en webbplats för att ta emot beställningar och lista veckans erbjudande. Samtala med dina kunder och lär känna dem. Folk köper från handlare som de känner sig bekväma med. Att prata med dina kunder bygger förtroende och kan öka försäljningen. Fråga kunder efter e-postadress för att kunna bygga en kundlista samt skicka rabattkuponger och erbjudande till dem.
Glöm inte knyta kontakter med skolor och stora företag i området som är intresserade av färskvaror. Du kan också leverera till lokala restauranger, vandrarhem och kaféer i området.
Förutom att leverera frukt och grönsaker, kan du utveckla verksamhet genom att sälja andra typer av produkter exempelvis blommor, ost, nötter och frön samt ekologiska varor.