Smoothies bar

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Smoothies barer poppar upp överallt - på gym, flygplatser, livsmedelsbutiker, caféer, gallerior och college kaféer. Växande efterfrågan på hälsosamma, naturliga råvaror gör konsumentmarknaden mogen för en smoothies bar.

Details

Vad är en smoothies vs juice?

En smoothies är traditionellt tillverkade av blandade hela frukter och grönsaker, därmed kravet på att framställningen kräver användning av en bländare. Juicer görs genom att extrahera endast vätskan av en frukt eller grönsak. En smoothies, å andra sidan, vanligtvis innehåller frukt eller grönsak i sin helhet, vilket ger de ytterligare hälsofördelar med grovfoder, hud, frön och andra delar lämnats ut av juice.

Hur gör man en smoothies?

En smoothies är en tjock blandad dryck med shake konsistens, normalt mosade i en mixer som innehåller frukt och/eller grönsaker samt en extra vätska som juice, grönsaksjuice, mjölk, eller till och med yoghurt. Traditionellt de flesta smoothies består av tre delar: en del typ av vätska (ofta kallad "bas" i smoothies), ett sortiment av frukt och/eller grönsaker, och is. Om frysta frukter och grönsaker används, kan den svala temperaturen uppnås utan att använda is.

Testa nya smoothies kombinationer kan vara en rolig, kreativ och pågående process. Efter att testat och smakat tillräckligt många smoothies kommer du oundvikligen att utveckla dina egna recept och smak. Många smoothies butiker erbjuder även saker som fiber och vitamintillskott i pulverform som du kan lägga till. Om du har mer färsk frukt än fryst du kanske vill lägga till några extra isbitar för att ge smoothies en svalare temperatur och bättre konsistens. Blandning isen med frukt gör smoothies cool, läcker och uppfriskande.

Typerna och kategorierna av smoothies

Människor har gjort smoothies i nästan 100 år och under denna tid processen att hitta nya ingredienser har lett till utvecklingen av olika typer eller kategorier av smoothies, vilket ungefär kan delas in i följande:

• Frukt Smoothies: en smoothies gjord av frukter, speciellt för sin söta smak.

• Gröna Smoothies: smoothies typiskt mörkgröna till färgen på grund av deras användning av mörka vegetabiliska greener som spenat.

• Friska Smoothies: alla smoothies vars syfte är att optimera mängden näringsinnehåll, med målet att ersätta kosttillskott och ger alla sina rekommenderade dagliga vitaminer och makro-näringsämnen i naturlig form.

• Viktminskning Smoothies: dessa oftast utesluta något tillsatt socker och innehåller ofta hälsosamma fetter såsom linfrön eller mandel smör för att hjälpa mätta sin aptit. Koffein baserade stimulantia som grönt te eller kaffe kan också läggas till som ytterligare främjar viktminskning genom att både öka ämnesomsättningen och minskar aptiten.

• Dessert Smoothies: förmodligen inte en smoothies alls om det innehåller mjölk, många kokböcker kräver smoothies med antingen tillsats av socker eller mejeriprodukter som skapar en dessert som dryck, vilket i många fall smakar identisk med en shake.

Faktorer för framgång

Starta och driva en smoothies bar innebär mer än att bara göra smoothies. Om du planerar att starta ett smoothies företag, tänk på grunderna som du behöver veta och följa. Dessa inkluderar bl.a. logistik, startbudget och godkännande från miljöförvaltningen att driva ditt företag. Den smoothies verksamheten handlar inte bara om att tjäna pengar, det handlar också om att producera en högkvalitativ och hälsosam produkt för dina kunder och hålla dem kommer tillbaka.

Det belopp som behövs för att öppna och driva en smoothies verksamhet beror på olika faktorer, såsom din plats och hur du planerar att sälja dina smoothies. Till exempel att öppna en butik är dyrare i termer av hyror och utrustning än att öppna en mobil smoothies vagn.

Innan du vågar ut på marknaden med dina smoothies, ska du veta allt om dina konkurrenter. Detta gäller inte bara smoothies försäljare, utan andra platser som snabbmatsrestauranger och caféer dessert som kan säljer smoothies. Formulera dig så du sticker ut från dina konkurrenter, om det är dina priser, dina ingredienser eller dig själv som gör ditt företag skiljer sig från resten

Gör en startbudget

Ställ en startbudget, räkna priser och vinstmarginal. Vilket pris för smoothies kommer att hålla dig konkurrenskraftig och dessutom lönsamt? Om den ekonomiska planeringen verkar svår kommer en konsult med branschkunskap och erfarenhet vara en värdefull resurs och kan hjälpa dig genom processen.

Profilera dig

Vilket intryck vill du skapa hos kunder? Handla högkvalitativ utrustning och frukt och grönsaker av etablerade leverantörer. Överväg handla lokalt eller köpa ekologiska produkter. Du kommer att spara på sjöfarten, och du kan använda "Köp lokala och ekologiska" vinklar i din annonsering. Det kan ge dig ett försprång framför dina konkurrenter. Att handskas med lokala leverantörer kan också hjälpa till att bygga din profil i din nischmarknad och generera trafik till din butik.

Utveckla en vision av din smoothies bar som innehåller butikens utsida, insidan utseende, inredning, färg, belysning, skyltar, personal och menyalternativ. Kommer du att vara en kaffebar och erbjuder mat också? Brainstorm med en penna och papper och visa dina idéer till en affärspartner eller vän för en ny look, feedback och nya idéer.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image