Bokförlag
Key Info:
Info
Komma i gång
Utgivningsidéer kan komma från många håll. För att kunna driva ett bokförlag behöver du inte sälja bara svenska böcker. Du kan också distribuera utländska verk. Kanske har du, eller någon som du känner, läst en utländsk bok som är väldigt spännande och som skulle kunna säljas bra i Sverige. Har du bekanta i utlandet som har litterär känsla, gör dem till dina tipsare när du letar efter nya spännande författare och titlar. Läs själv tidningar och tidskrifter som publicerar material från sina läsare. Bakom en artikel eller dikt som verkar lovande kan finnas en författare som har mycket mer att säga.
Så fungerar det
Kontrollera med förlaget som har gett ut boken om de svenska rättigheterna till boken är lediga. Du måste då räkna med att betala royalty på 7-10% och en fast avgift till det förlaget med i gengäld får du en nästan färdig produkt. Du sköter översättning och försäljning. Det bästa är förstås om du själv kan översätta texten. Om inte kan du hitta översättare till din bok genom att sätta in en liten annons eller genom att fråga någon du känner som kan det språket. Översättningsbyråer är i regel dyra så försök därför undvika dessa.
Skapa från början en egen profil. Förlagsvärlden är en mycket kommersiell marknad och ditt lilla förlag som kanske enbart ger ut någon enstaka titlar per året måste ha en väl definierad målgrupp. Att producera en enklare bok tar ungefär två till sex månader beroende på hur komplicerad bok är det. Eftersom du inte har någon anställd måste du ibland anlita utomstående experter, framför allt lektörer och korrekturläsare, och du behöver någon som ska trycka boken. Jämför offerter från minst 3-4 tryckerier eftersom priset kan variera väldigt mycket.
Marknadsföring
Att sälja böcker är likvärdigt med att sälja vilken annan produkt som helst. Du måste marknadsföra den. Att resa runt hela Sverige för att marknadsföra sina böcker hos landets bokhandlare är ingen dum idé, men kan vara dyrt, speciellt i början. Det bästa sättet för dig att nå dina kunder är direktreklam och eventuellt enklare annonser i de tidskrifter som läses av din målgrupp. Distributionen kan du sköta själv eller förhoppningsvis går det så bra att du måste hitta någon annan som skall hjälpa dig.
När du funderar på att ge ut en bok, ta hjälp utifrån. Överväg alltid flera personers omdömen innan det går så långt som till en publicering. Skaffa dig i god tid bra recensenter. Goda recensioner är en viktig faktor som kan bli avgörande om någon skall köpa din bok eller inte. De ger trovärdigheten. Med lite tur kan du tjäna bra på en enda bok om den gör succé.