Byrå för unga författare
Key Info:
Starta en byrå som ska förmedla och marknadsföra manuskript från unga författare till redan etablerade utgivare och förlag. Det finns en viss logik i att de ska, på samma sätt som de anlitar tryckeri eller distributör, kunna anlita dig som ska hjälpa dem att granska och ta hand om nyinkomna manus. Ditt jobb är också att förmedla kontakt mellan författare och förläggare om de senare ska diskutera eventuella ändringar.
Info
Varför ska de köpa dina tjänster?
De flesta förlagen ger ut mindre än en procent av alla manuskript de får. De satsar alla resurser på en eller några etablerade författare och förlitar sig bara på dem. Att hitta och ta fram nya författare som passar förlagets utgivningsprofil kostar dem en hel del pengar. Att läsa manusskrift och sedan skriva refuserande brev till de som förlaget tackar nej till tar lång tid.
Å andra sidan är chansen för unga författare att få sina verk utgivna väldigt små. Visst finns det solskenshistorier om de som blivit utgivna efter att ha skickat sitt första manus till ett förlag, men för de allra flesta ser verkligheten helt annorlunda ut. Du ska tillfredsställa båda sidor.
Så här går det till
Unga författare skickar sina manus till din byrå. Du tar hand om materialet och snabbt granskar texten för att bedöma om det passar något av dina kunder dvs. olika förlag. Om du hittar texter som skulle kunna passa något förlags profil läser du då manuset noggrant en gång till. Klarar manuset även denna granskning skickar du det vidare till ett eller flera bokförlag med rekommendation att manuset är värt att ge ut. Först då läser en eller flera förlagsredaktörer manuskriptet och bestämmer om det är värt att publicera. De koncentrerar all uppmärksamhet till intressanta litterära objekt och slipper läsa en massa oanvändbara texter. Det gör du i stället och får betalt för det.
Unga författare kan du nå genom annonser och förläggare via direktreklam. I bästa fall har du förläggare som prenumeranter på dina tjänster, så för de som skickar sina manuskript för bedömning av materialet är det i så fall kostnadsfritt.
Ditt sätt att arbeta är helt nytt och det kommer att ta en tid tills verksamheten etableras och förläggare förstår konceptet. När du har byggt upp förtroende för namnet kan du introducera online-service där dina kunder kan gå in och titta på utbudet. Om de är intresserade av någon titel kan de ladda ner texten. Sedan skickar du dem det material som de är intresserade av.