Pressförmedling för kvinnor
Key Info:
Starta ett nytt annorlunda förmedling inom media- hitta, samla och förmedla skrivet material från alla anonyma kvinnliga talanger till dem som köper material av frilansare. Redaktörer kommer att gilla din artikelförmedling eftersom detta underlättar deras eget jobb– att vända sig till en etablerad byrå i stället för att samla materialet från olika frilansare. Under tiden kan du bli viktig samarbetspartner som dem kan räkna med.
Info
Komma i gång
Sök upp alla som kan skriva men anser att det är obehagligt och tidskrävande att sälja. I princip kan du ta dig an uppdrag från hela landet. För att få fram talanger prata med bekanta, annonsera eller organisera tävlingar.
För att kunna skriva behövs inga speciella förkunskaper eller utbildning. De flesta artiklar som redaktörer köper utifrån skrivs av kvinnor som skriver på sin fritid och har liten eller ingen tidigare erfarenhet av skrivandet. Material och idéer finns inom kvinnors vardagsliv; barnuppfostran, hushållstips, resor, hälsoråd, mat, ekonomi, kärlek, karriär, ja, överallt i kvinnans omgivning finns gott om stoff för säljbara artiklar och berättelser.
Du kan förstås också sälja artiklar från andra än kvinnor, men meningen med kvinnligt skrivande är att du ska starta i liten skala och då är det alltid bättre att specialisera sig så att dina kunder lättare kan hitta dig och tvärtom. Dessutom är det traditionellt kvinnor som verkar ha ett starkt behov att säga sin mening dvs. de brukar skriva. Många kvinnor skriver då och då korta anteckningar, dikter eller noveller men hinner inte leta efter de som kunde tänka sig köpa det skrivna materialet. Genom att binda sig till din pool har de i alla fall ingenting att förlora. Det kan bara hjälpa dem att göra sin hobby till ett lönsamt extraarbete.
Marknad
Hemligheten med att lyckas är att veta vilken material som är säljbart och vem du ska sälja till. Allt annat är bara teknik. Du ska om det behövs omarbeta inkommande texter till säljbart material. Sedan kan du sälja olika artiklar till dagstidningar, veckotidningar, familjetidningar, hälsotidskrifter, facktidskrifter och andra med övervägande kvinnliga läsare. Undersök vilka publikationer som kan tänkas vara dina kunder och gör upp en lista över dem.
Konkurrensen är hård. Varje tidning har sin egen image i förhållande till läsargrupperna. Vissa köper mer och vissa mindre från frilansare. Fokusera dig bara på den marknad där du har största möjlighet att bli an- tagen.