Social media marketing byrå

Key Info:

50 000 - 100 000 kr
Image Two

Alla kan göra framgångsrika aktiviteter i sociala medier, särskilt inom sitt område av intresse. Har man tur kan man få en lyckoträff och se sitt innehåll sprida sig till många. Men det visar sig att de flesta företag fortfarande saknar tillräckligt med kunskap om hur sociala medier fungerar som försäljningskanal och hur den typen av marknadsföringen hanteras mest effektivt.

Info

Om du är en social media specialist och älskar att hjälpa andra att skapa närvaro i sociala medier, så kan du starta din egen konsultverksamhet inom området.
Startkostnader är låga eftersom du bara behöver adekvat utrustning och ett litet utrymme för att komma igång. För att lyckas långsiktigt i sociala medier krävs dock detaljkunskap, rätt teknik och noggrannhet.

Vad är social media marketing?

Social media marketing handlar om marknadsföring via olika sociala medier på webben. Du kan erbjuda stöd i alla av de mest populära sociala medier eller fokusera på ett och tillhandahålla experttjänster nisch. Primärt fokus för marknadsföring i sociala medier är att synas så bra som möjligt gentemot rätt målgrupp på olika sociala nätverk. Du behöver inte vara erfaren i varje aspekt av det kreativa arbetet eftersom du kan hyra andra att arbeta för dig.

Varför ska man anlita en social media marketingbyrå?

Sociala medier har snabbt blivit en viktig del av online marknadsföring för både små och stora företag. Problemet är att de tjänster och tekniker ändras ofta, och många företagare helt enkelt inte har tid eller erfarenhet för att hålla jämna steg med det hela. De får kämpa för att hinna anpassa sin taktik och sina strategier. 

För att vara proffs i sociala medier behöver man dygnet runt bevakning, vara grym på att skriva och ha god känsla för konversationer, förmåga att skapa visuellt tilltalande objekt och vara riktig hackare som kan bygga tekniken som krävs för ett bra flöde över alla kanaler. Det finns inte många personer som klarar detta på egen hand. För att stärka företags interna sociala media aktivitet, öka nivåerna i egna och andras kanaler samt arbeta framgångsrikt med sociala medier kommer många företag behöva en byrå som stöd.

Olika typer av sociala medier

Att ha koll på alla sociala kanaler som idag finns på internet och veta var just egen målgrupp rör sig är en tuff uppgift för de flesta organisationer. Din uppgift är att ha koll på alla olika sociala medier och känna till marknadsförings möjligheter hos dessa. Det kan handla om olika kanaler: sociala nyhetsportaler, nätverks-communitys, bloggar och bloggverktyg, nischade och ämnesinriktade nätverkssajter m.fl. 

Innan du börjar

Det kan ta en hel del tid att få den kunskap och erfarenhet som behövs för att bli framgångsrik. Se till att du har en total förståelse för digitala industrin, sociala medier nätverk och online marknadsföring. Var aktiv på sociala nätverkssajter, och använd dem för personlig interaktion samt reklam för din egen verksamhet. 

Försök omge dig med kompetenta personer som kan hjälpa dig att utvecklas inom sociala medier. Skapa ett nätverk av personer som du uppskattar särskilt mycket och som du gärna skulle jobba med i skapandet av framgångsrika digitala strategier, kampanjer och optimering av kanaler. 

Skaffa rätt utrustning. Du behöver en dator med tillräckligt minne och diskutrymme för att skapa digitalt innehåll, högkvalitativa digitala kameror och videokameror, samt programvara för att skapa video och grafik. Om du väljer att lägga ut produktionsarbete, kommer din utrustning måste vara mindre krävande, men du fortfarande behöver ett system för att visa innehåll och hålla kontakten med ditt team. 

Välj en plats. Om du arbetar med företag eller entreprenörer på distans, bör ett hemmakontor tillgodose dina behov. Om du hellre vill arbeta med ditt team personligen, hitta en kontorsplats nära företagsområden och arbetsstationer.

Marknadsföring

Du hjälper dina kunder med att svara på frågeställningar inom social media marketing. Några av de vanligaste är hur stor budget ska man lägga på marknadsföring i sociala medier, vilka medier är mest lönsamma, hur ser företagets kunder på sociala medier ut och hur många användare finns det samt hur man kan mäta och följa upp resultatet av varje marknadsaktivitet.

Marknadsföring på sociala medier kan riktas mot specifika målgrupper utifrån till exempel roller, intressen, bostadsort och ålder. Lyssna på företagets målgrupp. De kommer att berätta för dig vad de vill ha, vilka lösningar de behöver och vilka frågor de vill ha svar på. Via sociala medier sajter och bloggkommentarer kan du få massor av information om en målgrupp. När du har hört vad publiken säger är du redo att börja kommunicera i realtid. Välj de kanaler som passar bäst för företaget att nå ut till målgruppen. 

Skapa en proffsig bild. Din webbplats, logotyp, papper och digitala marknadsföringsmaterial, och studio borde projicera rätt bild. Ditt digitala medieföretaget måste uppfattas som modernt och i takt med nuvarande marknadsföring, reklam-och konsumenttrender. 

Undervisa om sociala medier och digital reklam. Ett hinder du möter i marknadsföring av dina tjänster är att många företag inte är bekant med digital marknadsföring eller sociala nätverk. Erbjud informativa artiklar och blogginlägg på din webbplats. Tala om digital reklam på lokala evenemang och konferenser. 

Tänk multimedia. Enbart text räcker inte längre. Du måste erbjuda information på sätt som motsvarar och lever upp till publikens förväntningar. Det innebär att du måste anpassa innehållet för flera olika medier. Generation mellan 15 och 25 år, älskar video. Personer födda efter andra världskriget fram till mitten på 60-talet, så kallade baby boomers, föredrar e-mail och text. Ta reda på vad din målgrupp vill ha och ge det till dem. Den sociala webben är en multimedial upplevelse.


Features

Location:

Våra partners

          framtidsutveckling logo          tipsom.se 

       image               logo_1.jpg