Hissreklam
Key Info:
Hissreklam är förmodligen en av dem mest effektiva annonseringen som finns. Utomlands är det väldigt vanligt med annonser i hissarna och många tycker att det faktiskt är trevligt att ha något att läsa på när man står där inne. Den som förflyttar sig med hiss från en våning till en annan möts ofta av en hel del reklamerbjudanden.
Info
Hissar ger reklamskapare både nya möjligheter och idéer till fantasifulla reklamlösningar. Starta en annonstjänst som erbjuder företag ett unikt sätt att synas.
Komma i gång
Hissar med sin distinkta utformning ger reklamskapare många möjligheter. På nätet finns ett helt gäng mer eller mindre smarta och roliga exempel på hissreklam. Kolla och inspirera dig! Nyckeln till att framgångsrikt driva en annonstjänst som fokuserar på hissmarknadsföring och reklamplatser är att säkra de mest trafikerade hissar i samhället för tjänsten. Helst bör du koncentrera dig på att säkra hissar i kommersiella byggnader som köpcentrum, kontorsbyggnader och sjukhus. Starta med de stadsdelar där du har kontakter eller där du helt enkelt får bäst respons från fastighetsägarna.
Så fungerar det
Annonsörerna bokar annonsplats som du förmedlar. Enklaste variant är hissar utrustade med skärmar som visar högupplösta annonser från annonsörer. Reklamtavlorna kan vara uppsatta i hissarna i utvalda delar av staden. Då folk väntar på att komma till just sin våning, läser dem reklam på tavlan. Detta blir ett effektivt och populärt sätt för företag att synas.
Det är också du som åker ut och ser till att annonserna kommer på plats. Du kan skriva avtal med flera fastighetsägare som får då delar av annonsintäkterna. Du erbjuder konkurrenskraftiga priser och kontinuerlig uppsyn på reklamtavlorna.
Ju högre hisstrafik desto lättare blir det att få annonsörer att köpa reklamutrymme. Dessutom, för att lättare få dem bästa hiss platser för verksamheten, föreslår du en intäktsdelningsmodell för ägaren av byggnaden och utvecklar intressanta sätt att visa annonser.
Annonsformat för hissannonsering liknar oftast tryckta annonser och bör vara av hög kvalitet. Den stora frågan är storleken på annonsen, som kan sträcka sig allt från visitkort storlek till A3 eller större. Om du behöver hjälp med att utforma en annons, samarbeta med en annan reklambyrå.
Prissättning
Prissättningen för hiss annonser är baserad på ett antal faktorer, bland annat storleken på annonsen, i hur många hissar den visas, hiss trafiken och avtalstiden. Eftersom det inte är kostnadseffektivt för dig att ändra annonser kontinuerligt, minimalla avtalsvillkor till exempel 3-6 månader är vanliga. Dock bör annonsörer som är villiga att engagera sig i en längre period ex. 12 månader eller längre räkna med att få en rabatt.
Även om kostnaden är viktig, nyckeln till effektiv hiss annonsering ligger i din förmåga att placera annonser i de mest trafikerade områden. De flesta företag föredrar rätt plats, om de får välja mellan pris och läge, även om det kostar några extra kronor varje månad.
Fördelar med hissannonsering
Bara några korta år sedan, gjorde hiss reklam inte ens existerar. Idag är det en av de hetaste nya reklamtrender. En av de mest attraktiva aspekterna av hiss reklam är det stora antalet människor som den når. Om det genomsnittliga antalet hiss åkare i ett höghus är 300 personer per dag - under en sexmånadersperiod, uppgår den till mer än 50000 visningar av din annons - en betydande mängd uppmärksamhet för alla småföretag.
Om man jämför med andra alternativ, fördelarna med hiss reklam är uppenbara. Till skillnad från TV eller webbaserade former av reklam, kan hiss annonser inte stängas av. På samma sätt kan hiss annonser inte ses en gång och sedan kastas bort som tidnings- eller tidskriftsannonser. I huvudsak, hiss annonser garanterar en publik, och om hissen finns i ett hyreshus eller kontorskomplex, kommer säkerligen en del människor att se annonsen varje dag. En annan fördel med hiss annonser är att de kan vara riktade till en specifik byggnad så att man vet att en annons kommer att ses av rätt personer.
Hiss annonser har också en del andra mindre uppenbara fördelar. Till exempel, de flesta fastighetsägare faktiskt välkomnar hiss annonser eftersom de minskar vandalism i hissar genom att ge åkare något konstruktivt att göra dvs. läsa annonser som erbjuder gratis "underhållning" medan man åker.
Nackdelar med hissreklam
Det finns även några nackdelar med hissreklam. Jämfört med marknadsföringskapacitet andra reklam medier har, hissannonser når en mycket begränsad publik. Det finns stora skillnader i de kostnader som är förknippade med hiss reklam. Standard annonser inlagda i en display ram eller på en digital LCD är överkomliga. Men de riktigt kreativa annonserna kan kosta mycket mer.
Placeringskostnaden för en hiss annons är inte alltid lätt att förhandla fram, eftersom för att din kampanj ska vara effektiv, måste du köpa flera platser. Din kostnad per plats kommer att minska, men du måste köpa tillräckligt många platser för att det ska fungera.
Hiss annonser använder alltmer högteknologiska former av marknadsföring. Med digitala reklamskärmar som poppar upp varje dag, är det inte svårt att se var branschen är på väg. Och om du inte är förberedd för digital reklam, kan det lämna uttryck att ditt företag ser omodernt och efter sin tid i jämförelse med andra hiss annonsörer.