Alkoholfritt café

Key Info:

200 000 kr - 500 000 kr
Image Two

Nu är det inte längre bara gravida eller bilförare som väljer alkoholfritt. Systembolaget har ökat sin försäljning av alkoholfria drycker med nästan 30 procent jämfört med samma period förra året. Trenden märks även bland krogarna och uteserveringarna.

Details

I stora sällskap är det alltid någon som inte vill dricka alkohol. Systembolaget har många kunder, framförallt yngre, som vill avstå från alkohol, men som ändå vill dricka något gott och passande under en period. Numera är det också allt fler som också handlar alkoholfritt när man ska ha fest. Faktum är att det blåser en alkoholfri vind i hela samhället.

Dessutom blir den alkoholfria ölen och vin allt populärare på krogen. Siffror från tillverkarna visar att företagen har ökat sin försäljning av alkoholfri öl till krogar. Bara för att man väljer bort alkohol vill man kanske inte sitta och dricka kranvatten ur det vackra vinglaset när de andra runt bordet dricker rödvin. Tyvärr finns det nästan inga roliga ställen för dem personerna att gå till. De är som regel utelämnade till föreningarna och träffpunkter av olika slag.

Varför inte öppna ett alkoholfritt café om du bor i/nära en stor stad? Ett café som inte serverar alkohol och som samtidigt är ett roligt ställe där man kan dansa och knyta kontakter med vänner och partners och ha det roligt.

Hur kommer du igång?

Planera din caféverksamhet! Tänk på vilken krok du ska använda för att få folk att komma till dig. Kommer intresserade att komma till ditt café för att träffa människor? Att dansa? Att höra musik? Eller bara sitta ner och jobba med dator? Försöker du starta ett riktigt klubbställe som serverar mat och läsk, eller bara kaffe och fika? Eller talar vi om ett kafé som är öppet sent på natten och har någon levande underhållning?

Dessutom, vilken åldersgrupp du tillgodoser? Om du exempelvis pratar college ålder (18-26) och inte andra, se till att du har tillräckligt stor marknad som är tillgänglig för att göra din klubb lyckas. Finns det tillräckligt många lokala högskolor och skoldistrikt i ditt område?

Räkna hur mycket pengar du behöver för att öppna dina dörrar och hålla dem öppna. Hur många människor måste komma till ditt café och hur mycket kommer de att spendera för att du ska gå jämnt varje kväll du är öppen? Var realistisk. Kostnader som avser inköp av material, personalens löner, hyra, utrustning, försäkring, licensiering avgifter måste täckas.

Var extra kreativ!

Börja med att prata med dina leverantörer. Du kan bli förvånad över hur mycket hjälp du kan få med utrustning, produkter, goda råd och PR för att komma igång. Prata med samhällsorganisationer. Kontakta föreningar och frikyrkor och fråga om de vill sponsra din verksamhet mot att deras medlemmar får fridans och mingel varje fredag ​​kväll.

Marknadsföring

Gör din marknadsföringsläxa! Många caféer och klubbar inte gör det eftersom de aldrig hittat en marknad. Så fråga dig några grundläggande, men ändå mycket viktiga frågor, som: Vem är din marknad? Vilken är din åldersgrupp? Hur människor kommer att använda ditt café/klubb för att förbättra deras sociala liv?

Hitta dina gäster genom att annonsera i tidningar och genom att dela ut reklamblad. Se till att ha ett klubberbjudande för medlemmarna så att du kan få deras adresser och skicka ut information till dem om vad som händer nästa gång. Lokala tidningar och radio kan vara intresserade av att göra reportage om dig och verksamheten.

Hyra studenter att dela ut flygblad i sin skola. Använd "köp en, få en gratis" kuponger och marknadsför dina tjänster bland idrottsföreningarna och i sporttidningen. Berätta via Facebook om ditt café. Dessutom använd Internet för att skaffa dialog med medlemmar via forum.

Ta fram och profilera tillhörande produkter som plastmuggar, T-shirts och galna sugrör som bär ditt företags logotyp.


Features

Location:

Våra partners

expoweralogo             framtidsutveckling logo          tipsom.se

image