Uthyrning av veteranbilar
Key Info:
Det finns inget mer nostalgiskt som en gammal veteran bil som kör 60-tals musik. Det väcker till liv bilder av sorglöst sommarsemester och har en retro smak av frihet och äkta hippies. Det finns massor av vackra veteranbilar för uthyrning. När många företag erbjuder biluthyrning finns det en möjlighet att skapa en nisch med klassiska bilar.
Info
Om veteranbiluthyrning
Om du har en samling av antika bilar, kan det vara en bra idé att starta uthyrning med dina egna bilar. Vanligtvis samarbetar du med andra ägarna och förmedlar deras bilar. Du kan också kombinera klassiskt utseende med ny teknik. Då använder du ombyggda veteranbilar som du förser med nya motorer men behåller en interiör som håller den klassiska ursprungliga charmen. Hemligheten att bryta sig in i branschen är att erbjuda ett brett utbud av bilar och till passande priser. Du kan skapa en nisch specifikt för klassiska bilar med denna typ av verksamhet.
När du har samlat flera bilar, ska du se till att få dem försäkrade. Du behöver dessutom ett kontor och garageutrymme på baksidan av ditt hus eller hyrd parkering. Detta är en dyr satsning, eftersom antika bilar är svåra att hitta och tenderar att bli dyra. Om det finns veteranbilföreningar, marknad eller mässor i ditt område, se till att närvara. Där kan du hitta bilägare som du kan erbjuda biluthyrning.
Komma igång
När man tänker på hur man startar en hyrbil företag, kommer fordonen att vara det första förvärvet som du kommer att tänka på. Du måste bestämma vilka märken och modeller du vill hyra. Du kanske vill lägga till några lyxbilar i tillägg till standardbilar. Många biluthyrningsföretag erbjuder även kartor och information om det omgivande området för deras kunders bekvämlighet. Du ska kunna hitta dessa broschyrer utan kostnad från din lokala turistbyrå.
Tänk på licenskraven när det gäller ett biluthyrningsföretag. Kolla på Transportstyrelsen-s hemsida vad som gäller för kommersiell uthyrning av antika bilar. En biluthyrföretag ska köpa generösa försäkringar, kolla med ditt försäkringsbolag vilka risker hör till i din verksamhet.
Du måste ha tillgänglig en mekaniker som är väl förtrogen med antika bilar. Dessa bilar behöver underhåll och skötsel om dem ska behålla sin bästa kondition. Bortsett från en mekaniker, bör du också rekrytera kontorspersonal som vid behov att hjälpa dig med andra uppgifter.
Att boka en veteranbil
Det enda kunder behöver göra är att leta reda på det fordon de vill åka i och sedan skicka in en förfrågan. Förfrågan går direkt till fordonets ägare som sedan återkommer till kunden med prisuppgifter och bokningsdetaljer. Kunden väljer mellan olika veteran- och klassiska bilar från din lista och ser där vilka bilar som finns tillgängliga på respektive ort. Listan uppdateras kontinuerligt.
Du söker ständigt nya samarbetspartners. Alla som har en veteranbil kan anmäla sig till dig och du kollar att de har f- skatt och trafiktillstånd. Se till att du har rätt personer som bilförare. Den bäste chauffören är den som varken syns eller märks utan bara finns där. Innan du lägger till ett nytt fordon är det bra att ägaren tänker igenom vilken prisnivå gäller och vilka län och orter man vill vara sökbar på.
Marknadsföring
Kraften av nostalgi är välkänd för marknadsförare. Bestäm den mest lämpliga reklamkampanj för ditt företag. Med denna typ av verksamhet, kommer du att vända dig i första hand till mellersta och övre klassen kunder. Du bör försöka komma på några sätt att tjäna pengar när hyrsäsongen är låg ex. hyra ut reklamplatser.
Skapa en broschyr med de fullständiga bilderna av antika bilar du erbjuder. Du kan också trycka flygblad och visitkort som du kan ge ut till potentiella kunder. Du behöver också en egen webbplats så att kunderna kan boka bilar på nätet. Detta kommer inte bara hjälpa dig att minska dina kostnader för arbetskraft, de flesta hyresgäster föredrar att bläddra sina alternativ på nätet och göra sina bokningar där.
Om möjligt, hitta exponeringsplats för ditt nya företag nära en flygplats eller bilhandlare. Ett deal-avtal med en lokal biluthyrningsfirma om att erbjuda dina antika hyrbilar till sina kontakter skulle kunna resultera med nya kunder till dig. Här kommer andra marknadsföringstillfällen och möjligheter:
Upplevelsepresent
Ibland kan det vara svårt att komma på någon bra födelsedagspresent eller julklapp, speciellt till de äldre eftersom de redan har allt de behöver. Då kan det vara en bra idé med en upplevelse till exempel i form av att få åka på en utflykt i en gammal veteranbil från ungdomens dagar. Det finns säkert någon speciell klassisk bil som farfar drömmer om att få köra eller åka. Eller pojkvännen som pratat om att han ville köra en gammal Ford eller en underbar Bentley från tidigt 50 tal. För dem som vill ge bort en upplevelsepresent har du även presentkort.
Studenten
Varje år firar tusentals gymnasieelever studenten. Detta skulle vara en idealisk plats att ha en bunt av dina broschyrer eller visitkort. Om möjligt kan du även besöka skolorna i förväg för att informera om dina bilar, visa upp bilder och ta reservationer på plats. Använd också andra tonåringsspecifika reklam medier under högsäsong: radio-reklam på pop radiostationer, hemsidan eller skriva ut reklam och häng upp affischer där unga ser dem, matbutiker, anslagstavlor i skolan, ungas klubbar och idrottsföreningar.
Högtidskläder och bröllopsbutiker
Kontakta bröllopsleverantörer och utveckla gemensamma remiss program genom att erbjuda annonsutrymme i dina limousiner eller förhandlade priser för sina kunder i utbyte mot kundhänvisningar. Liksom resenärer, brudpar normalt använder internet för bröllopplanering, så online samannonsering med brudbutiker och bröllopsplanerares webbplatser kan vara effektiv mot denna grupp.
Reklamplatser
Det finns en uppsjö av reklamplatser, från traditionella tidningsannonser till digitala annonser på tv-skärmar och även högteknologiska mobila videoannonser. Genom att annonsera på dina unika bilar, får företagen garanterad uppmärksamhet var du än kör.
Sightseeing/rundturer
Veteranbilar kör turister i en lugn och harmonisk gångfart bland alla smågator, förbi restauranger, caféer, gamla byggnader, kyrkoförsamlingar, shoppingcenter, kanaler, utsiktsplatser mm.
När din nya biluthyrnings verksamhet blir en framgång, kanske du vill expandera. Då kan du välja att öppna fler uthyrningsställen på andra områden. Hyrbilen marknaden är mycket konkurrensutsatt med flera stora och välkända konkurrenter. Att hitta sin egen nisch och bli specialist inom ett segment av veteranbilar kan underlätta att komma in på marknaden. Till exempel kan du hyra gamla sportbilar, lyx sedaner, terrängfordon eller andra unika bilar.