Musikunderhållning av unga talanger
Info
Är du själv en av dem? Har du spelat eller har kontakt med andra unga musiker? Kombinera din musikaliska bakgrund med marknadsföring och du har fått en lysande affärsidé. Starta en musikagentur som erbjuder levande musik av unga musiker inom den klassiska genren.
Så gör du
Du erbjuder musikunderhållning av unga talanger. För att kunna göra detta startar du en musikagentur som marknadsför och säljer klassisk musikunderhållning på olika tillställningar. Du riktar dig till både företag och privatpersoner. Kunden får själv bestämma vad den vill höra och musiken är alltid på samma höga nivå.
Du använder dig av duktiga unga musiker från bland annat kommunala musikskolan och ungdomssymfoniker som har spelar på en avancerad nivå. Kunderna säger till dig när, vart och hur de vill ha det, ev. önskemål om stycken, så fixar du det!
Din vision är att hjälpa unga talanger på traven, ge dem en skjuts ut i arbetalivet samtidigt som du ger kunden en fantastisk musikupplevelse.
Vad skiljer dig från andra musikagenturer?
För det första, är du ensam om att använda dig av unga musiker. Det är en kategori som varken har tid eller kunskap om marknadsföring och har därför svårt att få speltillfällen. På så sätt kan kunden erbjudas kvalitétsmusik till rimlig kostnad än genom den etablerade branschen.
Du gör det även smidigt för kunden att boka en musiker till sitt evenemang. Genom din hemsida skaffar man sig enkelt en överblick av artisterna med hjälp av lyssningsexempel, bilder, videklipp m.m. Sedan är det bara att kontakta din agentur.
Marknad och kunder
När du har skapat ett band, är du redo att sälja live spelningar. Gå till spelställen ofta, och spela på öppna mikrofoner. Bli vän med andra musiker, och anmäla ditt intresse att spela spelningar.
Titta på din lokala tidning hemsida och hitta platser med levande musik. Restauranger, klubbar, teater, musikföreningar m.fl. Bestäm vilka arenor skulle vara mest passande i linje med din musikstil baserad på temat och vilka typer av artister/musikgrupper de hyser. Till exempel, om det är ett ställe med metall band kanske du inte vill slösa tid på att söka där. Ju fler kontakter du har på olika spelplatser och arenor desto fler spelningar du kommer att få.
Dina kunder är alla privata personer och företag som vill anordna en tillställning, fest, invigning eller bara lyssna på vacker klassisk musik. Musiken får nytt liv när den spelas av ungdomar och hela atmosfären lyfter.
Marknadsföring
Marknadsför ditt musikföretag i lokala tidningar och radiokanaler. Se om din stad har några anslagstavlor och sätt upp affischer och flygblad.
För att få kunder, måste du bygga ditt varumärke och göra dig synlig. De kan vara svårt att komma igång utan en massa kontakter eller tidigare erfarenhet, men när du bygger upp ett rykte blir det lättare att komma i kontakt med kunder och få beställningar.
Besök musik webplatser, var med på sociala medier och forum och berätta om din speciella musikgrupp. Sälj dig på sommarens festivaler, marknader, julkonsert, hos festarrangörer och eventföretag.
Hitta sponsorer
Ett sätt att skapa ytterligare inkomster eller dela på kostnaderna är genom att få företagens sponsring, antingen för enstaka evenemang eller för gruppen som helhet.
Förbered ett brev som förklarar vem din grupp är, vad du gör och varför du behöver sponsring. Beskriv några faktorer som skiljer din grupp från andra och förbered en lista över skäl varför sponsorn ska välja just din musikgrupp som sponsringsobjekt. Det är mer sannolikt att hitta ekonomiskt stöd om potentiella sponsorer förstår hur pengarna kommer att användas. Skapa inspelningar av din musik så att du kan ge dem som prover till potentiella sponsorer. Om sponsorer gillar vad de hör och ser, kan de vara mer villiga att stödja dig.
Du kan annonsera bl.a. genom att inkludera annonser i program som du skriver ut för föreställningar.