Skriv och ge ut på eget förlag
Key Info:
Egenutgivningen växer. Allt fler ger ut böcker på egna förlag eller med hjälp av några av de tjänster som agerar i gråzonen mellan egenutgivning och traditionella förlag. Produktionspriset har sjunkit och distributionen har förenklats. Detta öppnar upp möjligheter för alla som har bra bokidéer.
Har du ett manus som ligger i hyllan? Ta saken i egna händer och förverkliga dina bokdrömmar!
Info
För bara några år sedan hade det kostat väldiga summor att ge ut en bok själv. Bara kostnaden att trycka upp boken var sådan att få hade råd med den. Men idag med modern teknik, så kostar det inte skjortan längre. Plötsligt är det faktiskt möjligt för alla. Men det finns naturligtvis andra kostnader än bara själva trycket, och en del att tänka på.
I dag räcker det inte med att kunna skriva en bok. Du måste kunna sälja den också. De flesta oberoende författare säljer böcker på sin egen webbplats med hjälp av ett e-handel verktyg eller via andra återförsäljare.
Fördelar med att ge ut din bok själv
Det kan vara tufft att bli antagen av ett stort förlag. Då är det kanske bättre att lägga energi, tid och pengar på att ge ut boken själv och vara säker på att få hålla din alldeles egna bok i handen, än slösa energin på att skicka manus runt som med stor sannolikhet riskerar att hamna i papperskorgen.
Oavsett om du gör allt själv eller anlitar andra proffs i utgivningsprocessen så är det du, och bara du, som har sista ordet. Ingen redaktör kräver att du ska byta namn på din huvudperson eller skriva om boken. Du bestämmer allt själv och kan få din bok precis som du vill.
Och sist men inte minst, om boken ges ut av ett förlag, då får du bara en liten del av eventuell vinst. Ger du ut boken på eget förlag är hela vinsten din!
Hitta din nisch och idéer
Idéer till en bok kan bli vad som helst och dem kan finnas överallt. Du kan inspirera dig av de två bröder som kom på en idé, att skriva en bok med roliga filmrepliker. De hade ingen tidigare erfarenhet av vare sig av företagande eller förlag, men satte igång att samla på sig klassiska filmrepliker och satte ihop dessa till en bok. De tryckte tusen ex som de sålde. Och för pengarna tryckte de två tusen till och ringde runt och sålde dem till bokaffärer och inköpare osv. Förlaget startades, nya bokidéer utvecklades och de skrev avtal med en distributör. 2 år senare hade deras filmreplikbok sålts i 35 tusen ex och de hade en omsättning på flera miljoner kronor.
Om du vill skriva en fackbok, och sticka ut i en värld av innehåll, måste du dock understryka din expertis.
Komma i gång
Bokförlagsverksamhet som den bedrivs idag ställer inga stora krav på utrymme. I princip är allt du behöver ett rum med ett skrivbord. Arbetar du från egen lägenhet se till att upprätta ett avtal mellan dig själv och företaget om hyra av lokalen. I övrigt gäller det en tumregel: skaffa dig inte alltför stora kostnader ex. just lokalhyra från början.
Bokförlaget i dess klassiska form hanterade alla led i produktionen och ägde sina egna tryckpressar, hade sitt eget binderi och sin egen förpacknings- och distributionsavdelning. Idag är det vanliga att man köper alla dessa tjänster, och den enda utrustning du behöver i ditt rum med skrivbordet är en dator, en skrivare, en kopiator och en papperskorg.
Dator ger dig möjlighet att själv sköta sättning och formgivning av texter (för detta behöver du ett ordbehandlingsprogram och ett formgivningsprogram); liksom all fakturering och bokföring (på marknaden finns ett stort antal program som hanterar detta), och därigenom hålla de fasta kostnaderna nere.
Från manuskript till färdig bok
Grundprincipen för utgivning som privatperson är att du ger ut på eget förlag, dvs. du är din egen förläggare. Som egenförläggare är du ansvarig utgivare och står själv för försäljningen av dina böcker.
Att starta ett förlag är som att starta vilken affärsverksamhet som helst. Du behöver registrera det, sköta bokföring och du måste registrera dig hos skattemyndigheten. Du behöver också skaffa ett ISBN-nummer till varje bok du ger ut. Det erhålls kostnadsfritt från Kungliga biblioteket.
Tryckningen av boken köper du av ett tryckeri. Du lämnar in ditt manus och betalar själv för tryckningen. Offsettryck kräver oftast en lite större upplaga för att det ska löna sig, och med Print-on-demand kan du trycka hur små upplagor som helst. Ju fler exemplar desto billigare.
Redigering av manuset m.m. gör du själv i datorn, eller betalar extra för. Begär offerter från olika tryckerier. Det kan vara stor skillnad på priser.
Försäljning
Det är mycket lättare att ge ut en bok än att sälja den. För att gå med vinst när du ger ut en egen bok måste tryckerikostnaderna helt täckas av pengar från försäljningen, och lite till. Du kan göra reklam för boken på olika sätt.
Försök att få in recensioner på relevanta webbsajter, nätforum, bokklubbar eller i tidningar. Skicka den också till olika kedjor som säljer böcker i bokhandeln. Gå runt med boken till bokhandlare och ta upp beställningar. Sälj den via en hemsida och sociala medier. Använd fantasin.
Det finns någon slags tumregel att nivån för när man kan försörja sig som författare är när man säljer runt 10- till 15000 i inbunden upplaga. Som författare har man ofta svårt att se realistiskt på sin egen bok och risken är att man överskattar intresset för den. Det är alltid bra börja med en liten undersökning innan du trycker stora upplagor.
Boken måste lanseras och visas upp
Naturligtvis måste du finna dig egen stil och metoder när det gäller marknadsföring. Generellt kan man säga att du ska försöka sälja in boken i bokhandeln i förväg, och inte förlita sig på att goda recensioner får telefonen att börja ringa. Undersök vilka annonserings möjligheter finns inom just ditt område.
De flesta mindre förläggare, vare sig de arbetar inom stora områden som skönlitteratur eller är starkt specialiserade inom en nisch, har fått konstatera att bokhandelförsäljningen inte ger tillräckligt mycket för att bära verksamheten, och att den måste kompletteras av direktförsäljning från förlaget, ofta via e-handel eller postorder.
Prissättningen är ett svårt moment, dina kostnader för boken måste täckas samtidigt som ett lågt bokhandelpris gör boken mer attraktiv. Bokhandeln köper från dig till det så kallade förlagsnettopriset plus moms och sätter sedan sina egna priser.
Distribution
Du kan välja att ge ut din bok både i tryckt och digital form samtidigt — och når då en ännu bredare publik. Smidigast är att sälja via nätet. På nätet finns en del företag som har specialiserat sig på bokutgivningstjänsten.
Dessa hjälper författare som själva vill ge ut sina böcker med allt som det innebär praktiskt från typsättning och design av omslag till tryck, försäljning och distribution till privatpersoner, bokhandlar och bibliotek.
Vad gäller distribution till bokhandeln är valmöjligheterna begränsade antingen distribuerar du själv eller anlitar andra. Bokhandlarnas mest heltäckande databokningssystem heter Bokinfo (tidigare Bokrondellen). Du kan själv lägga in dina titlar där mot en mindre kostnad. Om du finns i Bokinfo kan alla få tag på dina böcker och du kan fokusera på att försöka få recensioner, intervjuer och annat som gör att bokhandlare med flera får upp ögonen för din bok. Du kan även själv besöka bokhandeln med information och orderblock.
Det finns 100-tals bokhandlare i Sverige. En viktig del är att komma med i branschtidningen Svensk Bokhandels kataloger över nya böcker. Den ligger till grund för många bokhandlares inköp. Katalogen kommer ut tre gånger per år.
En del bokhandlare vill ta in böcker på kommission. Det betyder att de inte vill ta den ekonomiska risken att köpa in böcker för att sedan inte få dem sålda. Ska böckerna säljas på kommission bör du skriva ett avtal med den aktuella bokhandeln.
Det finns en mängd större och mindre bokklubbar där du kan sälja dina böcker – vissa är nischade, andra inte. Svensk Bokhandel har en lista över bokklubbar. Bibliotekstjänst, BTJ, är den klassiska kanalen för att få in böcker på biblioteken i Sverige. BTJ recenserar många av de böcker som ges ut. Biblioteken beställer centralt från BTJ till sina bibliotek.
Stödmöjligheter
Det viktigt att undersöka vilket stipendium eller vilken fond som kan passa just ditt verk och genre. På så sätt ökar du dina chanser att få ekonomisk hjälp. På Sveriges Författarförbunds webbsida hittar du många olika länkar som du kan dra nytta av både för medlemmar och icke-medlemmar. Där hittar du information om stipendier som kan sökas av medlemmar.
Statens kulturråd delar varje år ut litteraturstöd till ett ansenligt antal svenska boktitlar inom skilda områden. Litteraturstöd kan sökas av den som bedriver utgivningsverksamhet av professionell art och som är verksam i Sverige. Många andra möjligheter finns att få stöd för översättnings- och produktionskostnader från fonder, stiftelser, företag och organisationer. Sponsring från företag är inte vanlig, men förekommer.
Hobby verksamhet eller näringsverksamhet?
En av de saker du ganska snart måste bestämma dig för är om din bokutgivning ska vara hobby eller näringsverksamhet. Utgivningen blir en hobby om du ägnar dig åt den på fritiden och om den inte är din huvudsakliga försörjning. Utgivningen anses vara näringsverksamhet om du bedriver den självständigt, varaktigt och med vinstsyfte.
Allmänt kan man säga att driva en hobbyverksamhet är enklare än näringsverksamhet. Men du kan faktiskt ibland tjäna mer på att skaffa företag och momsregistrera dig. Anledningen är skillnaden i momssatser, 6 procent på din bokförsäljning, 25 procent på de flesta av de varor och tjänster du köper.