
28 smarta e-handelstips inför julen - del 2
Onlineshopping har skjutit i höjd och kommer att vara överhört viktigt för juli 2020. Människor har upptäckt nya sätt att hantera online, och många älskar det. Onlineshoppingtrenden som startade i början av året kommer att fortsätta till julsäsongen. Människor handlar online på nya sätt och letar efter och är villiga att handla på mindre återförsäljarwebbplatser som de inte tidigare har besökt. Det innebär så klart möjligheter för småföretagare. Här kommer vår andra artikel med fler smarta tips för e-handlare.
Lägg till en bakgrund med jultema
Lägg till en bakgrund med jultema på din webbplats. Många gratis foto webbplatser erbjuder bakgrunder som är gratis att ladda ner och enkla att lägga till på din webbplats.
Klä upp dina ikoner, logotyp och sociala medieprofiler för jul. Även om företag normalt inte ändrar sin logotyp kan jul vara och rolig tid att lägga lite humor till din webbdesign, särskilt då det bara är tillfälligt.
Skapa presentguider
Skapa presentguide som använder kunderna att välja rätt produkt. Som online-butiksägare kan du göra dina produkter bättre än någon annan. Till jul kan du hjälpa dina kunder genom att sammanställa julpresentguider. På det sättet kan shoppare köpa gåvor till alla på sina listor och upptäcka nya produkter som de kanske inte har sett tidigare.
För att skapa en presentguide online, börja med att skapa några olika produktkategorier och lägga sedan till dina produkter i rätt kategorier. Du kan till exempel skapa kategorier för "Gåvor för tonåringar", "Gåvor under 200 kronor" och så vidare. Det här är också ett bra tillfälle att bygga ut en mer detaljerad köpguide på din webbplats, och några kunder som jämför olika produkter och väljer de som är rätt för dem.
Skylta med dina erbjudanden
Alla gillar en bra deal! Dina julerbjudanden måste vara omöjliga att missa! Lägg dem som stora bilder på start- och landningssidor för att säkerställa att alla dina besökare får syn på dem.Julanpassa text och bilder på kampanjprodukter. Det räcker inte att bara sätta rabatt på dina kampanjprodukter. Jul-pynta även bilderna och anpassa texterna så att de beskriver varför produkten i fråga passar bra som en julklapp.
Lägg erbjudanden i topplistor. Det finns många ingångsvägar till din webbshop. Vissa besökare landar på startsidan, andra direkt på en produktsida. För att dina julerbjudanden ska exponeras för så många som möjligt behöver de därför synas lite varstans i din webbshop. Placera dem även i topplistor och “Rekommenderade produkter” så kommer fler besökare få syn på dem.
Skapa en känsla av brådska
Även om det finns ett antal saker du kan göra för att skapa en känsla av brådska inför julen, till exempel påminna dem om slutliga leveransdatum för garanterad julleverans, kanske du också vill överväga att vara värd för ett exklusivt erbjudande för dina första 50 kunder. Det kan vara allt från att erbjuda en kostnadsfri present till ett lågt värde, till exempel ett ljus, eller alternativt erbjuda en begränsad rabatt att spendera i januari 2021.
Ett annat sätt att överväga att tillkännage detta exklusiva begränsade erbjudande är via ett Facebook Live-videomeddelande.
Garantera leverans före jul
Se till att jultomten kommer fram i tid!En förutsättning för att handla julklapparna online är att man vet att de levereras före julafton. Det tar bort lite av poängen om de anländer i mellandagarna, eller hur? Var tydlig med när beställningar måste läggas för att du ska kunna garantera att paketen hinner landa i tomtens säck i tid till julklappsutdelningen.
Erbjud gratis frakt
Kunder som handlar julklappar har många alternativ online, men vanligtvis inte mycket tid. Det här är en bra tid för dig att erbjuda gratis frakt i din onlinebutik. Gratis frakt har många fördelar, även om det kan kosta dig mer på förhand. Men särskilt under julsäsongen kan gratis frakt vara en avgörande faktor på en konkurrensutsatt marknad.
Anledningen är att gratis frakt är svårt för kunderna att motstå. I en studie efter en studie av konsumentbeteende söker onlinekunder aktivt fraktfritt, kommer att spendera mer om det innebär att kvalificera sig för gratis frakt och i många fall föredrar de faktiskt gratis frakt framför procentuella rabatter. Och kom ihåg att om de flesta av dina kunder är i ditt område kan du också ställa in gratis lokal upphämtning i din (eller annans)lokala fysiska butik.
Erbjud presentförpackning
Stick ut mot dina konkurrenter! Du måste erbjuda något unikt som gör att besökarna väljer dig framför andra som erbjuder liknande produkter. Är det din personliga service, dina priser eller kvaliteten på dina produkter som gör din webbshop unik? Runt jul så kommer leverans och extratjänster som exempelvis presentinslagning vara extra viktiga.
Erbjuda presentförpackning kan hjälpa till att förbättra kundens julupplevelse och i slutändan öka försäljningen. Det kan också vara till hjälp för dina köpare om du erbjuder ett personligt meddelande som kunder kan lägga till i sin beställning (mot en extra kostnad eller gratis).
Erbjud längre ånger- och bytesrätt
Efter jul blir det så klart lite vanligare att produkter byts ut och lämnas tillbaka. Klädstorlekar passar inte alltid och ibland sitter man till och med där med två exemplar av samma julklapp. En bonus i dina julerbjudanden kan vara just förlängd ånger- och bytesrätt. Det skapar en extra trygghet inför köpet, då kunderna inte behöver oroa sig för att mottagaren av julklappen ska behöva stressa med byten i mellandagarna.
Marknadsför din webbshop i alla kanaler
När du har skapat dina julerbjudanden är det dags att börja sprida dem. Använd alla tillgängliga (relevanta) kanaler när du marknadsför dina julerbjudanden, så ökar du chansen att nå ut till så många som möjligt. Dina befintliga och blivande kunder föredrar har alla olika favoritställen på nätet. Vissa bor på Facebook, andra hänger på Twitter eller Instagram. Vissa börjar varje dag med några välvalda frågor till Google, andra besöker alltid en rad förbestämda hemsidor och webbutiker. När du postar dina erbjudanden i sociala medier, tänk på att olika språk och stil gäller på de olika plattformarna och att målgruppsanpassa.
Anpassa Google-annonser
Om du använder Google Ads i din vanliga marknadsföring kan det vara bra att vara bra att anpassa några av dina annonser tills dina julerbjudanden. Lägg till i annonstexten “Just nu julpriser”, “Garanterad leverans före julafton” eller “Perfekt som julklapp” så ska du se att du får fler klick och omvandlare på dina kampanjprodukter.
Förra veckan: 28 smarta e-handelstips inför julen - del 1