19 år gammal åkte Martin Walleräng till Kina för att lära sig kinesiska. Ett år senare kom han hem med 30 elcyklar i bagaget. Det blev starten på Ecoride – nu Norden största elcykelföretag. De säljer 10 000 cyklar per år och Martin har till och med byggt upp en egen cykelfabrik utanför Shanghai. LÄS STORYN
OM ECORIDE
Startade: 2007.
Gör: Designar, tillverkar och säljer elcyklar.
Var: Huvudkontor i Högsbo utanför Göteborg. Egna butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö samt cirka 300 återförsäljare i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Belgien. Tillverkning i egen fabrik i Kunshan utanför Shanghai.
Grundare: Martin Walleräng.
Ägare: Martin, brodern Christian och Verdane Capital som innehar en minoritet av aktierna sedan 2016.
Marknadsandelar: Har cirka 30 % av den svenska elcykelmarknaden.
Antal medarbetare: Ett 20-tal i Sverige och Norge, framför allt säljare och produktutvecklare. På fabriken i Kina arbetar 50 montörer och ingenjörer.
Omsättning: Cirka 90 miljoner år 2016. ”Bara 3 % av alla cyklar som säljs i Sverige är elcyklar medan motsvarande siffra i Holland är kanske 30-40 %, så potentialen för oss att växa känns stor.”
För åtta år sedan insåg Peter och hans medgrundare att något saknades i bokbranschen. De byggde en sajt, automatiserade utgivarprocessen och började erbjuda en tjänst för självutgivning. Och det smällde till direkt. Nu smider de stora planer på att erövra Europa. LÄS STORYN
OM VULKAN FÖRLAG
Startade: 2008.
Är: En digital tjänst för bokutgivning.
Grundades av: Peter Norrman, Linda Skugge, Sigge Eklund och Michael Storåkers.
Ägs av: Peter Norrman, Michael Storåkers, Alexandra Torstendahl och två ytterligare mindre delägare.
Var: Kontor i Stockholm. Boktryckningen sker i Östeuropa. Kunder från framför allt Sverige och Norden i dagsläget.
Antal medarbetare: Tio anställda samt ett par på konsultbasis.
Omsättning: 30 Mkr under 2015. Prognosen för 2016 är 35 Mkr.
När varslen duggade tätt på jobbet började Henrik Jakobsson fundera på affärsidéer – och fastnade för tanken på ett lokalproducerat snus med fokus på olika smaker. Han sålde sin båt, köpte en gammal hushållsugn och började provlaga i garaget. Nu har hans Gotlandssnus en egen fabrik på ön och kunder över hela världen. LÄS STORYN
OM GOTLANDSSNUS
Startade: 2002.
Gör: Tillverkar och säljer smaksatt snus med och utan nikotin under varumärkena Jakobssons, Säsongssnus och Qvitt.
Var: Huvudkontor och tillverkning i ett gammalt sockerbruk i byn Roma mitt på Gotland. Flera tusen återförsäljare i Sverige och ett tiotal distributörer i världen. Tobaken kommer från odlare i Asien och Amerika.
Grundare: Henrik Jakobsson.
Ägs: Av Henrik och fem andra delägare.
Tillverkningsvolym: 10 000 dosor per dag.
Marknadsandel i Sverige: Cirka 0,5 %.
Marknader: Sverige står för 50 % av försäljningen, andra stora marknader är Norge, Finland, Schweiz, USA, Israel och Ryssland.
Antal medarbetare: Ett 30-tal.
Omsättning: 32,7 Mkr under 2015. Prognosen för 2016 är cirka 40 miljoner.
Efter utbildningen flyttade Rickard Lyko tillbaka till sin barndomsby Dala-Järna. Han hade inte fått något jobb och istället bestämt sig för att förvandla föräldrarnas hårsalong och webbshop till den största i sitt slag. LÄS STORYN
OM LYKO
Startade: 2008
Är: En av Nordens ledande multi-channel retailers inom hårvård- och skönhet. Består av en webbshop samt ett 40-tal kombinerade hårsalonger och butiker.
Gör: Säljer över 1000 olika varumärken inom hårvård och skönhet.
Var: Kontor i Stockholm och Vansbro. Internetförsäljningen kommer från hela Norden, butikerna finns runt om i Sverige.
Grundare: Rickard Lyko tillsammans med sina föräldrar Rita och Stefan och systern Erika.
Antal medarbetare: Cirka 500. 130 stycken jobbar på lagret och kontoret i Vansbro, ett 20-tal på huvudkontoret i Stockholm och resterande i salonger och butiker.
Omsättning: Drygt 500 Mkr. 50 % av omsättningen kommer från hårvård, 20 % från makeup, 17 % från hudvård och 13 % från andra skönhetsprodukter.
Utmärkelser: Fick 2014 pris av Dagens Industri som Årets Digitala Gasell och har blivit utnämnt till Årets e-handlare av Pricerunner 2008, 2009 och 2010.
Linda Brattlöf såg en lucka på marknaden och antog utmaningen. Ingen hade ditintills gjort vattenslangar som inte bara var praktiska utan även hade en estetisk funktion. Hon tog fram en design och en varumärkesstrategi och gjorde ett försök. Och som det flög. Nu sprids Garden Glory över hela världen. LÄS STORYN
OM GARDEN GLORY
Startade: 2012.
Gör: Designar och säljer exklusiva trädgårdsprodukter så som trädgårdsslangar, brevlådor, vattenkannor och planteringsspadar.
Var: Huvudkontor i Göteborg. Tillverkning hos olika producenter i Sverige och Danmark. 250 återförsäljare i 20 länder med Sverige, Norge och Australien som de tre största marknaderna.
Grundare och ägare: Linda Brattlöf.
Antal medarbetare: 4 stycken: två killar som sköter lager och montage, en tjej som ansvarar för svenska återförsäljare samt Linda som ansvarar för utländska återförsäljare, produktdesign, pr och administration.
Omsättning: Cirka 5 Mkr under 2016, som huvudsakligen inkommer under mars till juli. Målet är att fördubbla omsättningen årligen i tre år framöver.
Utmärkelser: Vann hösten 2012 guld i Svenska Designpriset för sin förpackning och hösten 2014 Best Designer Product i Australien.