Här publicerar vi reportage och artiklar om personer som har satsat på sina idéer. Läs spännande berättelser om unika företagskoncept, om kreativa och påhittiga människor. Om entreprenörer.

Trendrapport gav idé till vodka-startup

Åsa var innovationschef på Absolut Vodka när idén slog henne: ett globalt varumärke med lokaltillverkad vodka. I över ett år kämpade hon för att få genomföra idén och tillslut lyckades hon. Ett år senare öppnade Our/Vodka ett pilotdestilleri i Berlin och bara fyra veckor efter starten ombads hon öppna åtta till, så snart som möjligt. LÄS MER

Om Our/Vodka

  • Startade: 2013
  • Gör: Tillverkar vodka på lokala destillerier
  • Ägare: Den globala, franska destillerikoncernen Pernod Ricard samt lokala partners i varje stad
  • Antal destillerier: 5 stycken nu, och ytterligare 4 kommer öppna under 2016
  • Var: Huvudkontor i Stockholm. Destillerier i Berlin, London, Amsterdam, Seattle och Detroit. De nya kommer öppna i Los Angeles, Miami, Houston och New York.
  • Antal medarbetare: Ett 30-tal

Deras succékoncept – burgarhak i en lada

En mörk höstkväll för två år sedan premiäröppnade Marcus och hans kompisar sin alldeles egna restaurang The Barn. Fler människor än de hade kunnat ana köade utanför i kylan, och det blev en lite rörig första kväll. Men rolig, och vad de inte visste då – början på en riktig succé! LÄS MER

Om The Barn

  • Startade: 2013
  • Grundades av: Kompisarna Alfred Karlsson, Maher Salhi, Marcus Martinsson och Linus Johanson
  • Är: En restaurang med amerikansk mat gjord på svenska råvaror
  • Var: På Kyrkogatan i centrala Göteborg
  • Antal medarbetare: 16 heltidsanställda
  • Målgrupp: ”Vi trodde det skulle vara många killar mellan 18 och 25 här, men istället blev det mest tjejer i spridda åldrar. Allt från 25 till 50 skulle jag säga.”
  • Omsättning: Ca 20 Mkr

Gjorde business av sin passion för klockor

Hans farfar älskade klockor, och det smittade av sig på Joachim. Under studietiden träffade han kompisen Gustav, som var sugen på att starta eget. Det blev perfect match, och idén om ett klockmärke växte fram. För ett och ett halvt år sedan tog Gaxs Watches fart på riktigt och grundarna har nu fullt av framtidsplaner. Läs mer...

Om Gaxs Watches

  • Startade: 2012
  • Är: Ett klockmärke för både män och kvinnor
  • Var: Kontor i Stockholm, tillverkning i Kina. Säljs globalt via nätet.
  • Antal medarbetare: 2
  • Om namnet: G står för Gustav. Axs är en förkortning av accessories.
  • Omsättning: 1,3 Mkr

Deras elfordon – från startup till global fas

En utvecklingsingenjör och hans sambo tvingades sluta med sina skogspromenader när hon fick MS. De sökte efter en lösning, men hittade ingen. Och kunde inte finna sig i det. Snart caddade han fram en prototyp av vad som senare skulle bli Zoom Uphill; ett innovativt, eldrivet terrängfordon som nu hjälper rörelsehindrade världen över. LÄS STORYN

Startade: 2011
Gör: Utvecklar och säljer eldrivna terrängfordon med fyrhjulsdrift
Var: Tillverkas av Ferex AB i Byske och säljs globalt. Huvudkontor i Västerås och säljkontor i USA.
Antal medarbetare: 5, men kommer under 2016 bli 9
Omsättning: Ca 13 Mkr
Om namnet: ”Vårt fordon möjliggör för den som kör att välja om den vill zooma in eller ut; se saker på nära eller långt håll. Därav namnet.”

Våra partners

         cropped cropped Dragan 1 2048x1211                 tipsom.se 

       image               logo_1.jpg