Mitt på Avenyn sitter killarna som skapat de populära karttavlorna. Eller åtminstone en av dem, medan de andra kommer och går. Och det var faktiskt hela tanken från början, att ingen varken kunde eller ville behöva jobba speciellt mycket. Första året omsatte hobbyprojekt fem miljoner och Mapifuls grundare har nu nya, stora visioner. LÄS STORYN
Om Mapiful
Startade: 2015
Är: En ehandeltjänst där man kan designa och köpa egna kartposters.
Var: Kontor i Göteborg. Försäljning över hela världen, men än så länge framför allt i Europa.
Grundare: Av Edvin Brobeck, Johan Torsson, Nils-Erik Jansson och Anders Josefsson.
Antal medarbetare: 3, Edvin som är VD och jobbar heltid tillsammans med Nils-Erik och en annan medarbetare.
Omsättning: 5 Mkr, kommer enligt prognosen att fördubblas under 2016.
Anna-Karin Karlsson såg en lucka på marknaden för solglasögon, och behövde på samma gång få utlopp för sin kreativitet. Vilken kombo! För sex år sedan gav hon sin idé en chans och flyttade till en stuga på landet för att kunna fokusera. Ett år senare kom hon ut och slog världen med häpnad. LÄS STORYN
Om Anna-Karin Karlsson Exclusive
- Startade: 2011
- Gör: Designar och säljer extravaganta solglasögon
- Var: Kontor på Älgö, tillverkning i HongKong och återförsäljare över hela världen
- Målgrupp: ”Vi har ingen påtänkt målgrupp eller åldersgrupp, utan det som förenar våra kunder är deras sätt att se på livet. De har mycket självkänsla och tycker inte att livet ska vara så hårt. Sedan kan de vara alltifrån en tonårig japansk tjej till en 90-årig amerikansk dam, väldigt blandat klientel.”
- Antal medarbetare: 3
- Omsättning: 6 Mkr
Pierres hjärta pumpar för landets alla ideella föreningar och deras eldsjälar. Tillsammans med sin bror startade han Sponsorhuset, en sajt där man kan näthandla och via köpet bidra till sin favoritförening. Efter några års långsam tillväxt exploderar nu konceptet. LÄS STORYN
Om Sponsorhuset
- Startade: 2008
- Är: En sajt som förmedlar kunder till webbshoppar som i sin tur skänker pengar till föreningar vid varje köp
- Anslutna: 500 webbshoppar, 8 000 föreningar och 55 000 personer
- Var: Kontor i Göteborg
- Antal medarbetare: 10
- Omsättning: 5 Mkr
- Insamlade pengar hittills: 23 Mkr
Med en stark vilja att skapa skräddade barnkläder grundade Anneli sitt eget klädmärke. Sedan dess har det varit fullmatade symaskinsdagar. Lokalt och ekologiskt är ledord, men nu vill hon också uppfylla sitt mål om att komma in bland de stora butikerna. 2016 kommer bli “make it or break it” för Marloe Jr. LÄS MER
Om Marloe Jr
- Startade: 2012
- Gör: Designar, syr och säljer unisex-barnkläder
- Var: Studio i Vasastan i Göteborg. Säljs hos återförsäljare spridda över världen samt via webbshoppen
- Antal medarbetare: 2 – Anneli och hennes praktikant
- Om namnet: ”Jag visste tidigt att jag ville heta något med Junior. Marloe kom vi på när jag och min sambo brainstormade killnamn som vi tyckte var stiliga.”
- Omsättning: <1 Mkr
Med en säregen flaska och otypisk etikett sticker den ut på Systemet-hyllan. Ett riktigt bra öl menar många. Vi pratar om Poppels. För tre år sedan sålde det Göteborgska mikrobryggeriet 2000 liter öl i månaden, men producerar nu det 15-dubbla. Allt började med ett gäng nördiga grabbar. LÄS MER
Om Poppels Bryggeri
- Startade: 2012
- Grundat av: 15 ölentusiaster som alla fortfarande är delaktiga
- Gör: Brygger och säljer öl
- Var: I Mölnlycke, men kommer i år flytta till större lokaler i Jonsered, norr om Göteborg
- Utbud: Har just nu nio öl i sortimentet
- Antal medarbetare: 10
- Omsättning: 15 Mkr
- Mål för 2016: ”Vi siktar mot en tillväxt på 50-100 %”
- Om namnet: Hette från början Poppelman efter en av grundarnas släkting Johan Casparsson Poppelman, som grundade Göteborgs första bryggeri. En annan släkting fick nys om det nystartade bryggeriet och la in sitt veto mot namnet, som därför ändrades till Poppels.