I detta avsnitt beskrivs hur det går till att samla information om marknaden, vilka de huvudsakliga informationskällorna är och hur en marknadsundersökning görs.
Läs mer
När du startar ditt företag är ofta två saker knappa: tid och resurser. För att skapa en effektiv affärsstrategi och se till att du inte slösar bort tid eller pengar behöver du en marknadsplan. En marknadsplan hjälper dig att komma i gång.
Läs mer
Ett mycket vanligt misstag som nystartare av verksamheter gör, är att inte lägga tillräckligt med kraft och tid på marknadsplanen. Den behöver inte se vacker ut på ett papper, det är processen (genomarbetningen) av marknads- planen som är viktig. Försök att kasta pil på en darttavla med förbundna ögon, det är inte lätt, men många försöker dra igång sin verksamhet på ett sådant sätt.
Läs mer
Är du en av de hundratusentals småföretagare som inser att din marknad och ditt samhälle just nu förändras av digitalisering, men är osäker på hur du ska dra nytta av utvecklingen?
Läs mer
Tillgängliga informationskällor är många, från det egna företaget till köpta undersökningar av specialiserade undersökningsföretag. Internet har också blivit en viktig informationskälla på många olika sätt.
Läs mer